معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: بایدن معتقد به رویکرد دو حزبی در قبال ایران است

یک مقام وزارت خارجه آمریکا همزمان با از سرگیری دور جدید مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ و فشار جمهوریخواهان برای اعمال نظراتشان در هرگونه توافق احتمالی اعلام کرد جو بایدن معتقد به رویکرد دو حزبی در قبال ایران است.

به گزارش ایرنا، جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مطلب را در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگاران بیان کرد که معمولا درغیاب “ند پرایس” سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورش، هدایت نشست‌های خبری روزانه را برعهده دارد.

خبرنگاری در نشست خبری عصر سه شنبه به وقت محلی به معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که مطرح شده معافیت های تحریمی برنامه هسته ای ایران که اخیرا آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور امضا کرده ، به مفاد قانون “اینارا” (INARA) نیازی ندارد یا مستلزم رعایت مفاد این قانون نیست زیرا یک توافق قبلی یا بخشی از یک توافق نیست.

این خبرنگار همچنین با اشاره به درخواست جمهوریخواهان برای سوالاتی از رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران درباره مذاکرات وین، نظر این مقام وزارت خارجه آمریکا را پرسید و گفت که احتمالا نامه ۳۳ سناتور جمهوریخواه را دیده اید که می‌گوید در واقع این معافیت‌ها به این قانون( INARA) مربوط می شوند و همچنین، آنها با هر نوع توافق با ایران که ابتدا به کنگره ارائه نشود، مخالفت خواهند کرد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت که رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران که برای گفت‌وگوهای غیرمستقیم تهران – واشنگتن در وین به سر می‌برد، حتی از راه دور به ارائه گزارش‌های خود به اعضای کنگره ادامه می‌دهد.

پورتر تصریح کرد که دولت بایدن با دقت واقعیت‌ها و همچنین شرایط هرگونه بازگشت آمریکا به برجام را مدنظر خواهد داشت تا ابعاد و پیامدهای قانونی آن را که شامل اینارا می شود، بررسی کرده و بسنجد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت متعهد به رعایت آن قانون است، ادامه داد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که رویکرد دو حزبی ( رویکردی که مورد قبول دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا باشد) در قبال ایران قوی ترین راه برای تامین منافع آمریکا در دراز مدت است.

وی اضافه کرد که مقامات دولت آمریکا در تمام سطوح با اعضای کنگره در تماس بوده تا درباره رویکرد ما در قبال ایران بحث و گفت‌وگو کنند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود که رابرت مالی عمیقا متعهد به ادامه تعامل نزدیک با کنگره و هر دو حزب است

دیدگاهتان را بنویسید