معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: رونق کشاورزی نیازمند توسعه زنجیره‌های تولید است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: رونق کمی و کیفی بخش کشاورزی این استان در حوزه‌های زراعت، باغبانی و دام و طیور نیازمند توسعه زنجیره‌های تولید است.

به گزارش اعتمادساز، ایرج ناصری مقدم روز پنج شنبه در جلسه تودیع و معارفه مدیر جهاد کشاورزی گناباد افزود: سازماندهی و توسعه زنجیره های تولید در بخشهای مختلف اعم از دامداری، زراعت، باغبانی و داروهای گیاهی اولویت سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتهای مختلف بخش کشاورزی و دامداری استان خراسان رضوی و شهرستان گناباد تقویت و توسعه زنجیره های تولید در رونق اقتصادی این بخش بسیار مهم است و باید با استفاده حداکثری از پتانسیلهای موجود در این مسیر گام برداشت.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: سرمایه گذاران و تشکلهای بخش کشاورزی که نسبت به راه اندازی زنجیره تولید در بخشهای مختلف اقدام کنند، با پرداخت تسهیلات مورد حمایت قرار می گیرند.

ناصری مقدم بیان کرد: روزانه حدود ۵۰۰ هزار قطعه مرغ در استان خراسان رضوی تولید می شود، ایجاد زنجیره های تولید مرتبط به طیور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یک سوم قنانهای گناباد خشک شده است

فرماندار گناباد هم ظرفیتهای بخش کشاورزی و دام و طیور و وجود قنوات متعدد این شهرستان را یادآور شد و بر هم افزایی بخشهای مختلف به منظور افزایش کمی و کیفی تولید از طریق زنجیره های تولید تاکید کرد.

رضا نصیری افزود: باید با استفاده از تجربیات دانش آموختگان دانشگاهی و توان متخصصان ذیربط و تدوین اسناد بالادستی در بخش کشاورزی گناباد و با نگاه علمی و کاربردی و بهره گیری از ظرفیتهای مسوولان در سطوح استانی و ملی زنجیره تولید در بخشهای مختلف کشاورزی و دام و طیور در این شهرستان گسترش یابد.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در برخی روشهای قدیمی برای توسعه بخش کشاورزی گناباد گفت: این شهرستان از مناطق مستعد پرورش دام سنگین برخوردار است، ولی در شرایط خشکسالی سنوات گذشته و کمبود منابع آبی و از طرفی مصارف زیاد آب در دام سنگین باید رویکرد توسعه این بخش بیشتر به سمت روشهای کم آب طلب سوق یابد.

نصیری بیان کرد: از مجموع ۶۰۶ رشته قنات گناباد، ۲۰۰ قنات معادل یک سوم آن خشک شده و ۱۵ قنات با مشکلات متعدد مواجه است.

به گفته وی، قنات «نوغاب» شهرستان گناباد هم از ۲ سال گذشته مسدود و تاکنون بازگشایی نشده است.

در پایان این آیین «اسماعیل قربانی» به عنوان مدیر جهاد کشاورزی گناباد معرفی و از خدمات «رمضانعلی قاسمی» در این سمت تقدیر شد.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید