معاون سازمان انرژی اتمی: دولت سیزدهم دستاوردهای صنعت هسته‌ای را تبیین کرد

معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان انرژی هسته ای گفت: همزمان با دولت سیزدهم و در راستای جهاد تبیین و تاکید رهبر معظم انقلاب، دیوارهای دور سازمان انرژی اتمی برداشته و تلاش شد که دستاوردهای صنعت هسته ای برای مردم تبیین شود.

به گزارش اعتمادساز، شهرام ملازاده روز شنبه در مراسم گشایش پنجاه و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای تخصصی صنعت هسته ای کشور در محل ورزشگاه دانش آموزی مشهد افزود: در همین راستا نمایشگاهی در مشهد با محوریت تبیین آخرین دستاوردها و فناوریهای صنعت هسته ای و به یاد و خاطره شهدای هسته ای گشایش یافته است.

وی اضافه کرد: دشمنان می دانستند که ایران روی چه افرادی برای صنعت هسته ای کشور سرمایه گذاری کرده است از همین رو آنان را به شهادت رساندند که اگر خون پاک این شهدا نبود، چنین دستاوردهایی در صنعت هسته ای حاصل نمی شد.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: هر کشوری که بتواند از دانش روز بهره گیرد به طور طبیعی در عرصه جهانی پیشتاز خواهد بود که جنگ اوکراین این قضیه را به همه ما ثابت کرد زیرا در این جنگ دیدید که اگر اوکراین مواضع خود را حفظ می کرد و از فناوری بهره می گرفت این اتفاق رخ نمی داد.

ملازاده افزود: اخیرا کشورهای اطراف ایران همچون عربستان، امارات متحده عربی به رغم برخورداری از منابع گسترده نفتی و نیز ترکیه به سمت دانش هسته ای حرکت کرده اند.

وی اضافه کرد: نمایشگاه امروز دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در قالب ۲۰ غرفه و در سه بخش اصلی چرخه سوخت، نیروگاه های اتمی و حوزه های پرتودهی برگزار شده و آخرین دستاوردها و فناوریها در این بخش را به نمایش گذاشته است.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در بخش چرخه سوخت از استخراج معادن گرفته تا تبدیل آن به سوخت هسته ای را به نمایش گذاشته است و کشور ما توانسته سوخت هسته ای را خود تولید کند.

ملازاده اظهار کرد: در بخش نیروگاه این نمایشگاه، ظرفیتهای نیروگاه هسته ای ایران به نمایش گذاشته شده است نیروگاه اتمی بوشهر چند برابر نیروگاه معمولی تولید برق دارد و تاکنون سه مرتبه هزینه های خود را تامین کرده است.

وی ادامه داد: نیروگاه اتمی بوشهر ثمرات زیادی در صرفه جویی مصرف سوخت و انرژی های فسیلی، حفاظت از محیط زیست و همچنین اشتغال آفرینی داشته است.

معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان انرژی هسته‌ای گفت: نیروگاه اتمی بوشهر سالی یک بار مجبور است که برای اورهال کردن و تعمیرات، ۲۰ روز خاموش شود و در همان چند روز دیده ایم که چند وزارتخانه از جمله وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاه ها و وزارت نیرو برای تامین برق با مشکل مواجه می شوند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز از افزایش آلودگی هوای برخی شهرها خبر می دهد.

ملازاده افزود: سومین بخش از این نمایشگاه حوزه‌های پرتودهی هستند که دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در این بخش به نمایش گذاشته می‌شود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید