مشاور تیم هسته ای ایران: خواهان تداوم تحریم ها هستند/ برای جلوگیری از به خطر افتادن جان زنان و کودکان ایرانی به خاطر تحریم ها تلاش می کنیم

«محمد مرندی» مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین با تاکید بر حق کشورش در توسعه برنامه هسته ای مسالمت آمیز خود ، گفت: آمریکا همچنان در لغو تمامی تحریم های اقتصادی تعلل می کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، مرندی در گفتگو با روزنامه «الصباح» عراق با اشاره به اینکه دلیل طولانی شدن مذاکرات، موضع آمریکا و اروپایی هاست که به تعهدات خود در قبال برجام پایبند نبودند و اکنون خواهان تداوم تحریم ها هستند و به دنبال دستیابی به مکانیزمی مناسب برای لغو تحریم ها نیستند، اظهار داشت: طرف مقابل از دادن ضمانت های کافی به طرف ایرانی برای اجرای توافقنامه وین خودداری می کند.

وی با بیان اینکه آمریکا همچنان بر برخی تحریم های مرتبط با زندگی شهروندان ایرانی اصرار دارد در حالی که ایران به اجرای همه بندهای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ پایبند بوده و این موضوع را گزارش های آژانس تایید کرده است، رد کرد که دولت آمریکا به دلیل سیستم سیاسی داخلی، قادر به ارائه ضمانت نباشد.

مشاور هیات مذاکره کننده ایرانی در وین ادامه داد: رفتار دولت آمریکا با وزارتخانه های خود، عدم حسن نیت آنها در برخورد با بانک های ایرانی، حمل و نقل و موارد دیگر را نشان می دهد. در دوره اوباما، آمریکا نسبت به لغو تحریم بانک های ایرانی و ارتباط آن با سیستم بانکی بین المللی متعهد شد اما دستورالعمل های دولت وقت آمریکا به وزارت خزانه داری این کشور از تحقق این امر جلوگیری کرد و این کاملا با توافق هسته ای در تضاد بود، به دلیل عدم پایبندی آمریکا به توافق ۲۰۱۵، اعتماد به طور کامل در مذاکرات فعلی از بین رفته است و دولت بایدن همچنان از رویکرد ترامپ پیروی می کند.اگرآمریکایی ها خواهان گفتگو با ایران هستند، اول باید به آنچه که سال ۲۰۱۵ میلادی بر سر آن توافق کردند، پایبند باشند.

مرندی با تاکید بر اینکه ایران این حق را دارد که برنامه هسته ای مسالمت آمیز خود را توسعه دهد و این حق در آژانس تضمین شده است، تصریح کرد: ایران وقتی تحولات اوضاع را با کشورهای دیگری نظیر عراق، ونزوئلا، سوریه، لبنان را می بیند، حق دارد در مقابل اقدامات غیر اخلاقی آمریکایی ها و اروپایی ها از دستاورد و امنیت خود دفاع کند.

مشاور هیات مذاکره کننده ایرانی در وین با اشاره به اینکه این سخن به معنای آن نیست که ما به سمت دستیابی به تسلیحات هسته ای تمایل داریم، تشریح کرد: اما غرب به خاطر اینکه فشار بیشتری بر ایران بیاورد، همواره این موضوع اشاره می کند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران برای جلوگیری از به خطر افتادن جان زنان و کودکان ایرانی که تحت تهدید تحریم های ناعادلانه هستند، تلاش می کند، درباره سرنوشت اورانیوم غنی سازی ۶۰ درصدی نیز گفت: این موضوع به نتیجه مذاکرات جاری در وین مربوط است و ایران به تعهدات خود پایبند است.

او درباره احتمال وقوع جنگ در سال ۲۰۲۲ اظهار کرد: می دانم که غرب نقش موثری در نابودی بسیاری از کشورهای خاورمیانه داشته است و ایران به خود اجازه نمی دهد که همان اقدامات غرب را بپذیرد. رژیم اسرائیل کوچتر از آن است که در حمله به ایران موفق باشد زیرا با یک درگیری گسترده و دردناک مواجه خواهد شد؛ بنابراین من فکر نمی کنم که اسرائیلی ها تا این حد احمق باشند. اما آمریکایی ها خوب می دانند که حمله به ایران به معنای حمله به همه پایگاههای نظامی و اقتصادی اش در منطقه و دیگر کشورهاست.بنابراین به اعتقاد من آنها بسیار عاقلتر از این حرف ها هستند. به همین دلیل وارد مذاکرات با ایران شدند و سال ۲۰۱۵ توافق کردند.ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود اما به هر تهدیدی به شدت پاسخ می دهد.

مشاور هیات ایرانی با رد این موضوع که چرخش به سمت شرق غیرمنطقی و نامعقول است، ابراز کرد: غیرمنطقی این است که آمریکا به دنبال فشار بر دیگر کشورهاست و حق ایران است که روابطش را با کشورهای همسایه و دوست گسترش دهد.

مرندی در پایان گفت:اگر آمریکا و اروپا خواهان تقویت روابط خود با ایران هستند، می توانند از طریق بهبود رفتار خود مانند دیگر کشورها این کار را بکنند و اعتبار خود را افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید