مدیر جهاد کشاورزی تایباد عنوان کرد؛ سهم ۸۵ درصدی کشاورزی در تولید ناخالص اقتصادی تایباد

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: بخش کشاورزی سهم ۸۵ درصدی در تولید ناخالص اقتصادی شهرستان دارد و ۴۶ درصد از اشتغال مستقیم شهرستان را این بخش تأمین می‌کند.

به گزارش اعتمادساز، جواد اعتضادی ظهر دوشنبه در میزگرد فرصت‌های سرمایه گذاری مرز دوغارون در حوزه تخصصی پسته که با حضور جمعی از کشاورزان پسته کار تایبادی و به میزبانی فرمانداری شهرستان تایباد برگزار شد، اظهار کرد: الگوی کشت در تایباد به سمت باغات در حرکت است با این حال در حوزه تحقیقات بسیار ضعیف هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد افزود: زنجیره ارزش پسته در تایباد وجود ندارد و فقط خام فروشی می‌کنیم، حتی کارخانجات پسته ما حدود ۳۰ درصد پسته شهرستان را فرآوری می‌کند و الباقی محصول به خارج از شهرستان منتقل می‌شود.

وی گفت: در حوزه تسهیلات سرشاخه کاری، بانک‌ها متأسفانه همکاری ندارند و کشاورز برای این حوزه نیازمند سرمایه است.

اعتضادی اضافه کرد: مهم‌ترین تهدیدهای حوزه پسته وجود باغات قدیمی و کم بازده، گسترش آفات نوظهور در باغات پسته، خطرات تک کشتی و کاهش کیفی آب و خاک باغات پسته است، به ویژه مناطق آب شور که بر تولید ما اثر گذار است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تصریح کرد: بخش کشاورزی سهم ۸۵ درصدی در تولید ناخالص اقتصادی شهرستان دارد و ۴۶ درصد از اشتغال مستقیم شهرستان را این بخش تأمین می‌کند.

وی گفت: سالانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار بخش کشاورزی است که با این میزان آب، رتبه دوم زعفران جهان و رتبه اول زیره سبز، هندوانه، به و رتبه دوم خربزه استان، رتبه سوم ذرت علوفه‌ای و پنجم گندم و جو استان را داریم.

اعتضادی ادامه داد: در حوزه دام سبک، سنگین و زنبور عسل نیز از شهرستان‌های مهم استان هستیم.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید