مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی: ممانعت افغانستان از تجارت در یزدان/تنها خرده فروشی صورت می‌گیرد

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر در یزدان خرده فروشی انجام می شود ولی طرف افغانستانی به واسطه عدم استقرار گمرک جلوی فعالیت تجاری در آنجا را گرفته است.

حسن رحیمی زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری حجم تبادلات تجاری با کشور افغانستان از نظر ارزشی یک درصد افزایش ولی از نظر وزنی حدود ۳۳ درصد کاهش داشته است و امیدواریم شرایط در دو ماه باقیمانده بهتر شود.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در مورد رونق تبادلات تجاری ما با طرف افغانستانی از طریق بازرگانان، نمایندگی وزارت امور خارجه و … گفت و گو و رایزنی داشته‌ایم و در حال حاضر به قول معروف توپ در زمین آن‌ها است.

رحیمی زاده ادامه‌داد: به عنوان مثال در مورد صادرات سوخت آنها بیان می‌کنند که تمایل دارند سوخت را به صورت مستقیم وارد کشور آنها کنیم تا از نظر کیفیت چک کنند در حالی که به واسطه نبود امکانات در کشور آن‌ها و… راننده‌های ایرانی کمتر برای حضور در خاک افغانستان داوطلب هستند و این امکان مهیا نیست.

وی گفت: بارها به طرف افغانستانی گفته‌ایم که این اقدام حتی هزینه‌های شما را نیز به شدت افزایش می‌دهد و به نفع شما نیست.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی درباره فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در سایر مرزهای مشترک با کشور افغانستان اظهار کرد: در

رحیمی زاده با اشاره به اینکه طرف افغانستانی برای ممانعت از فعالیت تجاری در یزدان علت را ضرورت استقرار گمرک اعلام کرده‌اند، افزود: در دو مرز مشترک دیگر با کشور افغانستان (دوکوهانه و گلورده) فعالیت خاصی صورت نمی‌گیرد.

وی یادآور شد: امیدواریم هر چه زمان می‌گذرد تبادلات تجاری بین دو کشور همسایه رونق بیشتری بگیرد چرا که این امر مطلوب مردم ایران و افغانستان است.

گفتنی است جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی ۲۳ بهمن ماه در دیدار با والی فراه از تعلل طرف افغانستانی در انجام توافقات گلایه و تأکید کرد سوختی که از مرزهای ایران به افغانستان صادر می‌شود، در بهترین پالایشگاه‌ها و طبق استانداردهای ویژه تولید می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید