محدودیت‌ دریافت پاسپورت و ویزا؛ توسل به قاچاقبران افزایش یافته است

پس از افزایش محدودیت‌ها برای دریافت پاسپورت و ویزا در افغانستان، شمار زیادی از مردم که می‌خواهند به بیرون از کشور بروند، به قاچاقبران رجوع می‌کنند.

به گزارش ۸صبح، کابل، العربیه روز دوشنبه، ۲۵ دلو گزارش داده است که شمار زیادی از شهروندان افغانستان که قصد سفر به بیرون از کشور را دارند، پس از آن که با مشکلات در دریافت پاسپورت و ویزای کشورها برخورده‌اند، با پرداخت پول زیاد به قاچاقبران راه‌های پرخطر را طی می‌کنند.

در همین حال، به دنبال افزایش محدودیت در مرزها به ویژه در مرز با ایران و پاکستان و نیز افزایش تقاضا، قاچاقبران قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

یکی از مسافران در مسیر ایران به روزنامه ۸صبح می‌گوید که قاچاقچیان مسیر ایران نسبت به گذشته دو چند و سه چند از آنان پول می‌گیرند.

او می‌افزاید: «اگر پاسپورت می‌توانستم بگیرم، به طور قانونی، با پول کمتر و به آسانی به ایران می‌رسیدم.»

شماری دیگر اما می‌گویند که در راه‌ها با نیروهای پاکستانی برخورده‌اند که از آنان درخواست رشوه در بدل آزادی می‌کردند و برخی از مالکان مکان‌های بودوباش نیز اجاره‌ها را دو چند و سه‌ چند کرده‌اند.

افزون بر این، مسافران مسیرهای دشوارگذر را طی می‌کنند تا به ایران برسند.

برخی از مسافران به العربیه گفته‌اند که پس از ورود به پاکستان ایست‌های بازرسی پاکستانی، از آنان ۳۰۰ دالر گرفته‌اند و اجاره‌دارها در اسلام‌آباد نیز کرایه خانه را سه برابر کرده‌اند.

شمار دیگر گفته‌اند: «ورود غیرقانونی شهروندان و استفاده از مجبوریت مردم به یک تجارت پرسود برای قاچاقچیان و همچنین برای پولیس پاکستان تبدیل شده است.»

گفتنی است که بحران اقتصادی، خشک‌سالی و تحولات اخیر باعث افزایش مهاجرت و نیز محدودیت در دریافت پاسپورت و ویزا شده است. قاچاقبران انسان بیشترین بهره‌برداری را از این وضعیت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید