مجتمع خدمات خودرویی “بساروج” مشهد معطل ایجاد زیر ساخت‌ها است

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: بهره‌برداری از مجتمع خدمات خودرویی “بساروج” در مشهد در قالب ساماندهی مشاغل مزاحم شهری معطل ارایه خدمات زیربنایی و تامین انشعابات برق، گاز، آب و مخابرات این منطقه است.

به گزارش اعتمادساز، علی اکبر لبافی افزود: بزرگترین مجتمع خدمات خودرویی مشهد، ۲۶ سال پیش باهدف ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده در مشهد آغاز شد که در این مجتمع هزار و ۹۶۰ واحد تجاری خدمات خودرویی واقع در روستای “بساروج” در حوالی مشهد در حال ساخت است.

وی با اشاره به نتیجه امروز نشست دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص مجتمع بساروج بیان کرد: از واحدهای تجاری این مجتمع تاکنون ۷۰۰ واحد آماده بهره برداری شده است که در صورت راه اندازی زمینه ۱۰ هزار شغل را فراهم می کند.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: واحدهای استقرار یافته در این مجتمع خدمات خودرویی که با هدف خارج کردن واحدهای آلاینده محیطی از سطح شهر و ساماندهی مشاغل مزاحم ایجاد شده است، همه مجوزهای لازم را برای فعالیت خود دریافت کرده اند.

وی گفت: متولی اصلی انتقال واحدهای خدمات خودرویی آلاینده، شهرداری مشهد است که با کمک اتاق اصناف بسترهای لازم را فراهم کرده و صاحبان واحدهای مزبور نیز هزینه های لازم را پرداخته و سرمایه گذاری خود را انجام داده اند.

لبافی اظهار کرد: عملیات اجرایی مجتمع خدمات خودرویی “بساروج” با ظرفیت استقرار ۲ هزار واحد صنفی آغاز شده است که هم شامل افرادی می شود که کسب و کار خود را از شهر به این منطقه منتقل کرده اند و همه شامل افرادی است که به تازگی در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند، همه شرایط برای بهره برداری از واحدهای صنفی مزبور فراهم است اما هنوز شرکتهای خدمات رسان آب و برق و گاز و مخابرات انشعابهای این واحدها را تامین نکرده اند.

وی ادامه داد: در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که ۲۶ اسفندماه سال گذشته با حضور استاندار برگزار شد، موضوع مزبور مطرح و پیشنهاد شد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از محل منابع مرکز اعتبارات لازم برای انشعابات برق و آب و گاز و مخابرات مجتمع خودرویی “بساروج” را تامین کند.

رفع مشکل تامین انشعابات آب، برق و گاز در مجتمع بساروج

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: به همین منظور دوباره موضوع تامین انشعابات مجتمع خدمات خودرویی “بساروج” به دبیرخانه بازگشت و امروز با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط پیشنهادهای لازم برای رفع این مشکل مطرح شد.

وی در تشریح جمع بندی نتایج این نشست اظهار کرد: مقرر شد شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی و شرکت توزیع برق مشهد ظرف ۱۰ روز برآورده های هزینه ای تامین انشعابات برق مجتمع خدمات خودرویی “بساروج” را ارایه دهد، سپس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در تامین هزینه های این بخش مشارکت کند.

لبافی بیان کرد: شرکت مخابرات نیز در این نشست تامین هزینه انشعاب تلفن مجتمع خدمات خودرویی “بساروج” را مشروط به مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در تامین هزینه ها و خریداری ۸۰۰ انشعاب از سوی صاحبان واحدهای صنفی را تقبل کرد.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز به دلیل محدودیتهای ناشی از تامین آب قول مساعدت داد تا راهکاری برای تامین آب مجتمع خدمات خودرویی بساروج بیابد که یک گزینه تامین آب از طریق پساب و بازچرخانی آب شهری بود.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: شرکت گاز نیز در ابتدا تامین گاز مجتمع خدمات خودرویی بساروج را در صورتی که تبدیل به شهرک صنعتی شود، پذیرفت اما در نهایت مقرر شد راهکار دیگری برای این بخش ارایه دهد.

لبافی اضافه کرد: پیشنهادهای این نشست برای تامین انشعاب های برق، آب و گاز و مخابرات مجتمع خدمات خودرویی “بساروج” در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست استاندار بحث و بررسی خواهد شد.

اتحادیه خدمات خودرویی مشهد در سال ‌۱۳۷۶ زمینی را نزدیک روستای “بساروج” در جاده ده غیبی مشهد با مساحت ۱۱۰‌ هکتار انتخاب و با دریافت مبالغی از اعضای اتحادیه آن را خریداری کرد. یک سال بعد، با گرفتن پروانه از استانداری، کار ساخت بزرگ‌ترین مجتمع خدمات خودرویی شرق کشور آغاز شد. هدف اولیه، انتقال هزار و ۹۲۰‌ واحد تجاری صنعتی فعال در حوزه مشاغل خودرویی به این مکان بود تا از این طریق از آلودگی‌های هوا، صوتی و مزاحمت برای مردم کاسته شود.

پس‌از انعقاد و پایان قرارداد با پیمانکار مشخص شد ۶۶‌ هکتار از این اراضی به منابع طبیعی تعلق دارد. همچنین این پروژه از سال ‌۱۳۸۵ به‌ دلیل اختلاف بین سرمایه‌گذار و کارفرما با وقفه‌ چندساله مواجه شد.کماکان تا سال‌ ۱۳۹۷ خبری از شروع دوباره پروژه نبود تا اینکه بعد از خواب ۱۲ ساله با همکاری سرمایه‌گذار، پروژه دوباره جان گرفت؛ ولی هنوز هم این مجتمع به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید