قطار مشهد-سرخس با روزانه چهار رام در فصل بهار حرکت می‌کند

معاون عمرانی فرماندار سرخس گفت: فعالیت قطار محلی سرخس -مشهد با روزانه ۲ رام قطار رفت و ۲ رام قطار برگشت در ماههای اردیبهشت و خرداد فصل بهار امسال بر طبق برنامه اعلامی شرکت قطارهای حومه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی تداوم دارد.

به گزارش اعتمادساز، سید محمد رفیعی افزود: مطابق برنامه جدید شرکت راه آهن روزانه ۲ رام قطار از مشهد به سرخس و ۲ رام قطار از سرخس به مشهد در برنامه جدید اعلامی راه آهن در روزهای یکم و دوم اردیبهشت انجام شد.

وی بیان کرد: پیش از این و در برخی روزها در فروردین ماه برخی رام های قطار حذف می شد که دلیل آن نیز کمبود لوکوموتیو یا همان دیزل قطار عنوان شده است.

یکی از شهروند سرخس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در فروردین ماه امسال بعضی از روزها یک رام قطار رفت و یک رام برگشت از برنامه روزانه حذف می شد و همین مساله مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می کرد.

محمد علی قربان نژاد افزود: مسوولان گفته اند به دلیل اینکه راه آهن کمبود دیزل دارد، برخی روزها قطار رفت و برگشت شب را حذف کرده تا دیزل آن را به صورت کمکی در خط تهران-مشهد به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: باید توجه داشت علاوه بر این برخی قطارها نیز به دلیل پدیده ریزگردها و گردو خاک و توفان شن در سرخس لغو می شود و به این خاطر که مسیر مشهد-سرخس اتوبوس ندارد، خودروهای سواری مبالغ هنگفتی از مسافران طلب می کنند.

این شهروند و فعال اجتماعی ادامه داد: در حالیکه کرایه مشهد-سرخس در روزهای عادی یک میلیون ریال است در زمان لغو حرکت قطار، مسافران تا مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال را نیز به رانندگان سودجو پرداخت کرده اند.

اما در روزهای آخر فروردین ماه مدیر کل راه آهن خراسان در گفت وگو با ایرنا ضمن تایید لغو برخی رام های قطار مشهد-سرخس گفت: سعی شده است، قطار رفت و برگشت روز به دلیل استقبال بیشتر مسافران حفظ شود.

مصطفی نصیری ورگ بدون ارائه توضیحی درباره علت لغو قطارها افزود: فعلا برنامه ای برای حذف کامل قطار مشهد-سرخس وجود ندارد سعی می شود حداقل قطار رفت و برگشت روز حفظ شود.

مطابق اعلام رسانه های محلی سرخس روزانه تا هزار مسافر در مسیر ریلی مشهد-سرخس و بالعکس جابجا می شود که در صورت لغو این قطار روزانه همین تعداد سفر جاده ای با خودروهای سواری کرایه در جاده پرخطر و دارای گردنه های کوهستانی رقم خواهد خورد.

بر اساس اعلام اداره کل راه آهن خراسان، ظرفیت هر رام قطار محلی مشهد- سرخس ۲۱۶ صندلی است، در حال حاضر روزانه بالغ بر ۷۰ رام قطار مسافربری در مسیر ۲۷ شهر و مرکز استان به مشهد تردد دارند که چهار رام شامل ۲ رام قطار رفت و ۲ رام قطار برگشت از این تعداد مربوط به مسیر مشهد- سرخس است.

خط آهن مشهد- سرخس در مرز با ترکمنستان، خطوط ریلی آسیای مرکزی را به شبکه راه آهن کشور متصل می کند. همچنین۸۰ درصد از حجم ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس با ترکمنستان انجام می شود.

پارسال دستکم ۱۵ مرتبه مسیر ریلی و جاده ای مشهد- سرخس بر اثر توفان شن، وقوع گرد و خاک و کاهش دید افقی مسدود شد.

شهرستان سرخس با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر سرخس و مزداوند و ۶۸ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار است که ۵۵ درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید