قائم مقام دبیر همایش منطقه‌ای نوآوری در علم و فناوری: شناخت توانمندهای علمی راهکار پیشرفت فناوری در منطقه است

قائم مقام دبیر همایش منطقه‌ای نوآوری در علم و فناوری گفت: شناخت توانمندهای علمی و فناوری کشورها، می‌تواند راهکارهای مبنایی را برای پیشرفت فناوری در منطقه ایجاد کند.

به گزارش اعتمادساز، حسین صادقی پیرامون همایش سه روزه نوآوری در علم و فناوری که از چهارشنبه این هفته آغاز می‌شود، افزود: شناخت کشورهای منطقه علاوه بر همکاری و ارتباطات سازنده، اشتراک نظر و ایده های نوینی را نیز به همراه دارد.

وی با اشاره به اهداف همایش منطقه ای نوآوری در علم و فناوری بیان کرد: یکی از اهداف این همایش همکاری علمی و فرهنگی در سطح استادان دانشگاه‌های جهان اسلام و به ویژه کشورهای منطقه مقاومت همچون عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، یمن، لبنان و فلسطین است.

دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: از مهمترین اهداف این همایش علمی این است که بتوانیم تجارب علمی شرکتهای دانش بنیان را میان کارشناسان، متخصصان و افراد با تجربه در صنعت و دانشگاه، کشورهای منطقه فراهم کنیم.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر امکان ارائه و نمایش محصولات نوین و همچنین شناسایی نیازهای صنعتی فناورانه کشورهای منطقه در مسیر استقلال علمی و رفع چالش‌های در حال ظهور در محدوده رشته های مهندسی و علوم پایه، پیگیری می شود.

صادقی اظهار کرد: این اساتید و دانشمندان می توانند تاثیر مهمی در سرنوشت کشورهای خودشان داشته باشند و سعی بر این است که این همایش هر ساله در یکی از کشورهای منطقه برگزار شود تا در ادامه و در سالهای آینده جهان اسلام از نتایج آن بهره مند شوند.

قائم مقام همایش منطقه ای نوآوری در علم و فناوری ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از دانشگاه های برتر و شناخته شده کشور که دارای سابقه و جایگاه بارزی است، در منطقه هم جز دانشگاه‌های پیشرو در موضوعات دانش بنیان و علم و پژوهشی نیز به شمار می‌رود.

وی افزود: آغاز به کار اولین دوره این همایش با ابتکار عمل دانشگاه فردوسی مشهد اتفاق بسیار خوبی است که با توجه به موقعیت این دانشگاه و قرار گیری آن در کنار مضجع شریف رضوی، شروع و بنای خوبی را برای کشورهای اسلامی و منطقه‌ای فراهم می‌کند.

صادقی گفت: این همایش در ۱۴ گرایش اصلی شامل علوم آب و محیط زیست، هوش مصنوعی و پردازش ابری، انرژی های پاک و تجدیدپذیر، فرآیندهای نفت، گاز و پتروشیمی، فناوری های زیستی، فناوری های نانو، مهندسی پزشکی، کانی ها و ذخایر معدنی، مطالعات هواپایه، لیزر و کاربردهای آن، علوم و فناوری‌های شناختی، فناوری اطلاعات و امنیت سایبری، بازیافت پسماند و میکروب شناسی کاربردی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

همایش منطقه ای نوآوری در علم و فناوری ۱۳ دی ماه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز می شود و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید