فعالان کشاورزی خراسان رضوی واردات نهاده‌های دامی را بر عهده گرفتند

رییس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: فعالان حوزه کشاورزی استان با موافقت وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی، واردات نهاده های دامی را در قالب تشکیل کنسرسیومی برعهده گرفتند.

به گزارش اعتمادساز، احمد سلحشور افزود: هدف از تشکیل این کنسرسیوم تمرکززدایی و شکستن انحصار در واردات نهاده های دامی در کشور است چرا که واردات ۷۰ تا ۸۰ درصد از نهاده های دامی در کل کشور در انحصار ۲ یا سه شرکت در تهران است.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی با مشکلات متعددی در حوزه تامین نهاده های دامی مواجه است و دسترسی مطلوبی به بازارهای خوب نهاده نداشته است و در همین چند ماه گذشته استان در تامین سویا با مشکل جدی مواجه شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق خراسان رضوی گفت: کنسرسیوم تامین نهاده های دامی به صورت نمونه متشکل از فعالان حوزه کشاورزی و دام و طیور و صنایع وابسته استان خراسان رضوی است و مسوولیت تامین و واردات نهاده های دامی را بر عهده می گیرد که در صورت موفقیت این کنسرسیوم، طرح مزبور به سایر استانهای کشور نیز تسری می یابد.

سلحشور افزود: با موافقت ضمنی وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی، درصدد هستیم سهمیه ارزی استان در حوزه نهاده های دامی را در اختیار این کنسرسیوم قرار دهیم تا بتواند واردات نهاده و توزیع آن را نیز مدیریت کند.

وی ادامه داد: در صورت تشکیل این کنسرسیوم و واگذاری واردات نهاده های دامی به استان، اگر منافعی در این بخش وجود دارد به دست خود کشاورزان خواهد رسید.

رییس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق خراسان رضوی گفت: نیاز سالانه استان به نهاده دامی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن معادل ۵۰۰ میلیون دلار به اضافه افزودنی ها (ویتامین و اسید آمینه) است.

سلحشور کل بهره برداربخش کشاورزی در خراسان رضوی را ۳۶۲ هزار و ۴۲۲ واحد، کل بهره بردار بخش زراعی استان را ۲۸۱ هزار و ۷۲۹ واحد، تعداد واحدهای بهره بردار باغی استان را ۱۷۷ هزار و ۵۶۱ واحد و تعداد بهره بردار گلخانه ای استان را سه هزار و ۱۷۵ واحد ذکر و بیان کرد: میزان اشتغال در حوزه های مزبور شامل ۳۸ هزار و ۱۰۷ زن و ۳۲۳ هزار و ۹۴۱ نفر مرد می شود.

وی ادامه داد: سفر آذرماه قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی به استان و نشست با فعالان بخش کشاورزی، سه مصوبه داشت که عبارت بود از واگذاری تصمیمات فعالان کشاورزی بخش خصوصی کل کشور به اتاق بازرگانی خراسان رضوی، تنظیم و تدوین سند زعفران و واگذاری تولید خوراک دام به دامداران استان.

رییس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق خراسان رضوی گفت: اخیرا قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، ابلاغیه واگذاری تصمیمات بخش خصوصی حوزه کشاورزی کشور به اتاق بازرگانی خراسان رضوی را ارسال کرده است.

سلحشور افزود: بر این اساس اتاق بازرگانی خراسان رضوی مشکلات حوزه کشاورزی و امور دام و طیور و صنایع وابسته فعالان بخش خصوصی کل کشور را بررسی و برای حل آنها راهکار و پیشنهاد ارائه خواهد کرد.

کنسرسیوم به مشارکت و اتحاد ۲ یا چند شخص حقیقی یا حقوقی یا ترکیبی از آنها با هم گفته می شود که برای رسیدن به یک هدف، فعالیت های هماهنگ دارند یا منابعشان را با هم ادغام می کنند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید