فشار «بیش از حد» بر پاکستان در صورت به رسمیت شناختن طالبان

نخست‌وزیر پاکستان گفت: اگر پاکستان اولین کشوری باشد که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، فشار جامعه جهانی بر اسلام‌آباد “بیش از حد” تحمل خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس؛ «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان گفت: اگر پاکستان اولین کشوری باشد که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، فشار جامعه جهانی بر اسلام‌آباد “بیش از حد” تحمل خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پاکستان خواهان به رسمیت شناختن دولت طالبان به عنوان یک “فرایند جمعی” است، گفت: منزوی شدن آن هم به دلیل تبدیل شدن به تنها کشوری که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، آخرین چیزی است که می خواهیم.

خان تصریح کرد: افغان‌ها مردمی هستند که نمی‌توان آنها را مجبور کرد به شیوه‌ای خاص عمل کنند؛ شما نمی توانید آنها را مجبور کنید. برای اعمال فشار خارجی بر حکومتی مانند طالبان، محدودیت‌های خاصی وجود دارد.

به گفته نخست‌وزیر پاکستان، نباید از افغان‌ها انتظار داشت به موضوع حقوق زنان آنطور که غربی‌ها انتظار دارند، احترام بگذارند. طالبان در مورد تحصیل دختران به توافق رسیده اند اما به زمان نیاز دارند.

عمران‌خان از تشدید بحران انسانی در افغانستان، بازگشت احتمالی پناهجویان و تصمیم دولت ایالات متحده برای آزادسازی تنها نیمی از بودجه افغانستان در خاک ایالات متحده ابراز نگرانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از سقوط دولت اشرف غنی، 3 سازمان در افغانستان فعالیت می کردند که شامل طالبان پاکستان، شبه‌نظامیان بلوچ و داعش بودند. ما معتقدیم هر چه حکومت افغانستان ثبات بیشتری داشته باشد، این گروه‌ها کمتر می توانند فعالیت کنند. به همین دلیل است که ما نگران ثبات افغانستان هستیم.

خان در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان به طالبان افغانستان اعتماد دارد که ادعا می‌کنند به افراط‌گرایان اجازه حمله از قلمرو آنها را نمی دهند، گفت: بله، طالبان زمانی که در دهه 1990 قدرت را به دست گرفتند، توانستند امنیت را بازگردانند.

دیدگاهتان را بنویسید