فرماندار رشتخوار:ساخت کمربندی این شهرستان برای سلامت شهروندان ضروری است

فرماندار شهرستان رشتخوار واقع در خراسان رضوی با اشاره به تردد روزانه هزار و ۸۰۰ تریلی حامل سنگ معدن از خواف به سمت رشتخوار گفت:این حجم از تردد تریلی از داخل شهر برای شهروندان خطرناک است و تنها راه علاج این مشکل بزرگ، ساخت یک مسیر کمربندی است تا دیگر نیازی به عبور خودروهای سنگین معادن خواف از داخل محدوده شهری رشتخوار نباشد.

به گزارش اعتمادساز، حسین باهوش افزود:این امر در واقع مسوولیت اجتماعی صاحبان معادن خواف است که بی‌توجهی آنها به این امر موجب ایجاد حوادث ناگوار برای شهروندان این شهرستان شده‌ است.

وی ادامه داد:۲ روز قبل شاهد وقوع حادثه بسیار دلخراشی در ورودی شهر رشتخوار و در محدوده میدان شهرداری این شهر بودیم که بر اثر آن ۲ دختر بچه ۶ و هشت ساله از یک خانواده با برخورد با یک تریلی جان خود را از دست دادند و قلب مردم این شهرستان را از غم و اندوه آکنده کردند.

فرماندار رشتخوار گفت: طبق نظر کارشناسان شورای ترافیک باید هر چه سریعتر ساخت قطعه هفت جاده خواف – رشتخوار – تربت‌حیدریه به طول ۱۰.۵ کیلومتر آغاز شود که کمربندی رشتخوار از محدوده پمپ بنزین تا شهرک صنعتی را شامل می‌شود.

باهوش افزود: طبق نظر کارشناسان برای اجرای هر کیلومتر این مسیر، باید دست کم ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شود.

وی ادامه داد: تاکنون در قالب نامه نگاری با معاون وزیر صمت یا ملاقات حضوری با صاحبان چند معدن بزرگ شهرستان خواف و از جمله مجتمع فولاد سنگان پیگیر انجام مسولیت اجتماعی آنها بوده‌ایم که به تازگی قول‌هایی به فرمانداری رشتخوار داده اند.

فرماندار رشتخوار گفت: البته در سال‌های قبل این معادن با صرف نزدیک به ۷۰ میلیارد ریال، یک مسیر کنار گذر به طول ۴.۵ کیلومتر ساخته بودند که در حکم مُسَکِن و برطرف کردن موقتی مشکل بود.

تعدادی از اهالی شهرستان رشتخوار نیز اظهار کردند: طرح کمربندی رشتخوار چندین سال است به دلیل فقدان اعتبارات کافی، به صورت نیمه تمام رها شده است.

بر اساس تبصره سه از ماده ۶ قانون اصلاح معادن دارندگان پروانه اکتشاف به استثناء مالک یا مالکان شخصی در ملک خود یا موقوفات موظفند از زمان صدور پروانه اکتشاف، سالانه به ازای هر کیلومتر مربع از محدوده اکتشافی، مبلغی را به دولت پرداخت کنند که میزان این مبلغ هر سال به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب شورای عالی معادن تعیین می‌شود.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا حاکی است هر چند شهرستان رشتخوار از دیرباز محل آیند و روند تریلرهای حامل مواد معدنی از شهرستان خواف به سمت تربت‌حیدریه و مشهد بوده است اما تا به امروز صاحبان این معادن از این سود بی‌کران سهم قابل توجهی برای عمران و آبادانی راه‌های مواصلاتی شهرستان رشتخوار اختصاص نداده اند.

رشتخوار با ۶۶ هزار نفر جمعیت متشکل از ۲ بخش مرکزی و جنگل به استعداد ۶۹ روستا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب مشهد و بین تربت حیدریه و خواف واقع شده‌ است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید