فرماندار: افت سفره‌های زیرزمینی در “خوشاب” خراسان رضوی نگران کننده است

فرماندار خوشاب گفت: افت سفره‌های زیرزمینی در دشت “جوین” که شهرستان‌های خوشاب، جوین، جغتای و سبزوار را نیز دربرمی‌گیرد، نگران‌کننده است و برای رفع این بحران باید چاره اساسی اندیشیده شود.

به گزاش اعتمادساز، محمود شم آبادی روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع شهرستان خوشاب اظهار کرد: در سالهای اخیر وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی دشت جوین بر اثر بروز خشکسالی ها، کاهش بارندگی‌ها و کسری مخزن آبخوان‌ها با خطر روبه رو شده است.

وی افزود: هم اینک وضعیت منابع آبی در خوشاب و برخی مناطق همجوار آن بسیار خطرناک هست و مناقشات در حوزه آب روز به روز بیشتر می شود چنانکه فشار زیاد به منابع آبی، مشکلات افت سطح منابع زیرزمینی و فرونشست در برخی مناطق را به دنبال داشته است.

فرماندار خوشاب گفت: برای جلوگیری از تبعات بیشتر افت سفره‌های زیرزمینی باید بیش از گذشته به عقلانیت اقلیمی پایبند باشیم و یکی از موارد این عقلانیت، جلوگیری از ایجاد و توسعه صنایع آب‌بر از جمله فولاد در منطقه است.

شم آبادی افزود: در دشت جوین که شامل شهرستان های خوشاب، جوین، جغتای و سبزوار می شود، حدود هزار و ۱۴۰ چاه عمیق حفر شده که مجموع برداشت آب زیرزمینی و سطحی آن سالانه ۴۲۱میلیون متر مکعب است.

وی اظهار کرد: سالانه نزدیک به ۱۴۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آب دشت جوین برداشت می شود و این ناهمخوانی باعث شده تا سطح آب سفره های زیر زمینی سالانه حدود یک متر کاهش یابد.

شم آبادی افزود: علاوه بر مدیریت منابع آب بخش کشاورزی در سال جاری برای عبور از تنش آب شرب، گشت آب تشکیل شده است که در این راستا شاهد تشدید نظارت ها و برخورد با مشترکان پرمصرف خواهیم بود.

فرماندار خوشاب گفت: هر سال در تابستان به دلیل گرما و افزایش جمعیت شناور، تامین آب در بیشتر مناطق با مشکل مواجه می شود که اگرچه عمده مردم با رعایت الگوی مصرف، همراهی لازم را دارند اما برخی از مشترکان پرمصرف هستند که برای آنان اخطار صادر شده و در صورت تداوم این رویه، آب مشترک قطع می شود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید