عضوهیات مدیره اتاق مشترک ایران و ‌تاجیکستان: حمل و نقل باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف باشد

حدود ۲۷ سال است که محمد دانش علاقه‌بند در حمل ونقل بین‌المللی و بازرگانی، صادرات و واردات مشغول به کار است. او درحال حاضر مدیرعامل شرکت حمل ونقل بین‌المللی «اسابرودت طوس» و رئیس هیات مدیره «مایان شتاب ریل آسیا» و نیز عضو کمیسیون حمل ‌و نقل اتاق بازرگانی خراسان، همچنین عضوهیات مدیره اتاق مشترک ایران و‌تاجیکستان است. وی، حدود ده سال در تاجیکستان فعالیت اقتصادی داشته و در زمینه حمل ونقل وبازرگانی، شرکت«دانش علاقه‌بند تاج» را نیز مدیریت می‌کند. گفت‌وگو با اوکه با مروری بر تجربیات گرانقدر این کارآفرین خراسانی همراه بود،گره‌ها و معضلات موجود در حوزه حمل‌ونقل و راهکارهایی برای خروج از این مشکلات را در برداشت. دانش علاقه‌بند ضمن بررسی قوانین و عملکرد مسئولین درحوزه حمل ونقل چشم‌انداز ارتباطات تجاری ایران و تاجیکستان را مثبت ارزیابی کرد. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی ما با این فعال اقتصادی استان است.

 

  • حوزه حمل و نقل خراسان رضوی در این روزهای کرونایی چه آسیب‌هایی را متحمل شده است؟

حمل ونقل دردوران کرونا حدود۷۰ درصد کاهش داشته و درکنارتحریم‌های ظالمانه امریکا این موردهم اضافه شده و تقریبا تمام شرکت‌های حمل ونقل را بادشواری فراوان روبروکرده است. از سوی دیگر، با افزایش مالیات بر ارزش افزوده که حمل ونقل باید از آن معاف باشد؛ دشوارهای‌ها به مراتب بیشتر شده است. با این وجود متاسفانه هیچگونه معافیتی اعمال نشده واین عامل، اثرات جانبی بیشتری به همراه داشته است. امروز مشاهده می‌کنیم که بر اثر اعمال آنی سیاست‌هاومانع‌تراشی‌هامسیرترانزیت بین‌المللی از ایران به سمت پاکستان وافغانستان و به سوی تاجیکستان تغییر مسیر داده است.

 

  • با توجه به سفر اخیرتان به تاجیکستان، ترانزیت و تجارت با این کشور و به طور کلی با آسیای میانه، در چه شرایطی به سر می‌برد؟

متاسفانه با بسته شدن مرز ترکمنستان خسارات زیادی به تجار ایرانی که در مسیرصادرات به تاجیکستان فعالیت می‌کردند، وارد شد و در حال حاضر مسیرهای جایگزین مثل افغانستان ومسیر آذربایجان به سمت تاجیکستان فعال شده است که کالاها از آن طریق صادر و ترانزیت می‌شود.

باتصمیم کشور ترکمنستان مبنی بربستن مرز وعدم ورود کامیون‌های ایرانی به آن کشور خسارات زیادی به رانندگان ایرانی وارد شده و متاسفانه در حال حاضرترانزیت یاصادرات به کشورهای آسیای میانه با کِشنده‌های ترکمنی و تحویل دادن گاری یا کانتینرکامیون‌های ایرانی به رانندگان ترکمن انجام می‌شود. متاسفانه اکنون مسئولیت به عهده شرکت‌های ایرانی و رانندگان محترم ایرانی است.

خوشبختانه در چند سال گذشته روابط تجاری و اقتصادی ایران با تاجیکستان بهتر شده و ارسال کالاهای ایرانی با کامیون یا واگن به تاجیکستان درحال انجام است. این دوکشور با توجه به فرهنگ و زبان مشترک تمایل به افزایش سطح مبادلات تجاری دارند و انشاالله هر روز روابط تجاری و اقتصادی بهتر خواهد شد.

با اعمال محدودیت‌ها در مرزهای ترکمنستان، بیشتر فعالیت‌های ترانزیت و صادرات توسط کامیون‌های ترکمنی انجام می‌شود و‌ این جریان خسارت زیادی به رانندگان و ‌شرکت‌های فعال در مسیر آسیای میانه وارد کرده است. در حال حاضر، بیشتر فعالیت شرکت‌ها در مسیر افغانستان است و بیشتر محموله‌ها از طریق راه‌آهن به سمت آسیای میانه می‌رود که آن هم با مشکلات فراوان و عدم وجود مدیریت برای ورود واگن مواجه است. متأسفانه این شرایط به تمام تجار و شرکت‌های حمل ونقل خسارات زیادی وارد کرده است

دیدگاهتان را بنویسید