عزم جدی دولت برای خشکاندن ریشه‌های سرطان تورم

تورم و رشد فزاینده قیمت‌ها که حدود نیم قرن است همچون سرطانی بر پیکره اقتصاد کشور افتاده است، نیاز به درمان دارد و دولت سیزدهم با عزمی جدی به دنبال خشکاندن تدریجی ریشه‌های این سرطان بدخیم است.

به گزارش ایرنا، نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به «مهار تورم، رشد تولید»، به مسئولان برای اینکه برنامه‌های اقتصادی خود را در مسیر فرمان رهبر انقلاب طرح‌ریزی کنند، جهت می‌دهد.

اگر ما به دنبال این باشیم که ارزش پول ملی بالا برود و نرخ ارزهای خارجی به طور افسارگسیخته افزایش پیدا نکند، قیمت مسکن و خودرو و طلا را کم کنیم و سفره مردم را پررونق کرده و جلوی اتفاقات تلخی را که رهبر انقلاب هم در سخنرانی آغاز سال نو خود به آن اشاره کردند و آن هم معیشت مردم است بگیریم، حتماً باید تورم مهار شود.

رئیسی: مهار تورم و رشد تولید برنامه دائم دولت است

در این راستا سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز سال ۱۴۰۲ را سال تداوم تلاش مضاعف و شبانه‌روزی دولت برای خدمتگزاری عنوان کرده و با اشاره به نامگذاری سال، «مهار تورم و رشد تولید» را که امروز دغدغه مهم مردم، دولت و رهبری معظم انقلاب اسلامی است، نه یک برنامه مقطعی بلکه برنامه جدی و دائم دولت تا تحقق آن دانسته است و وزرای اقتصادی دولت را مکلف کرده برنامه‌های پیشنهادی خود را در قالب نسخه عملیاتی و اجرایی مهار تورم و رونق تولید ارائه کنند.

به نظر می رسد یکی از مهمترین اقداماتی که دولت طی سال گذشته در جهت شعار امسال انجام داده، تسهیل مجوز برای تولید بود که دولت سیزدهم در این جهت گام‌های خوبی برداشت.

موتورهای تورم زا خاموش شد

دولت سیزدهم در همین حال تلاش کرده موتورهای فعال تورم ساز را نیز کنترل کند. مهار رشد نقدینگی به عنوان یکی از مهم‌ترین موتورهای تورم زا در دستور کار جدی دولت بود و رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در آغاز به کار دولت سیزدهم در پایان اسفند ماه گذشته به نزدیک ۳۰ درصد رسید.

همچنین دولت در سال گذشته توانست برای اولین بار در چند سال اخیر ناترازی بودجه‌ای خود را به صفر رسانده و برای اولین بار پس از چند سال توانست حساب تنخواه خود نزد بانک مرکزی را به صفر برساند و این یعنی افزودن به پایه پولی بانک مرکزی از مسیر ناترازی بودجه به صفر رسید. علاوه بر این با اعمال سیاست کنترل مقداری ترازنامه‌های بانکی توانست رشد نقدینگی را از این محل نیز کاهش دهد.

توجه به موضوعات اقتصادی در دیپلماسی خارجی کشور نیز از اولویت های دولت است و دولت در سال گذشته به این موضوع توجه کرد و سیاست مراودات، رفع کدورت‌ها و ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه و منطقه، در انتهای سال به اوج خود رسید که این اتفاقات خوشایند می تواند به تحولات اقتصادی کشوور منجر شود.

استاندار: افزایش تولید و مهار تورم دستور کار اصلی مدیران کرمانشاه در سال جدید است

استاندار کرمانشاه نیز در نخستین جلسه شورای اداری استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۲ که در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به شعار سال “تولید و مهار تورم” افزود: اگر در کشور امسال نیازمند تقویت تولید هستیم در کرمانشاه باید بسیار ضروری و جدی تر توسط مسئولان استان دنبال شود.

«محمدطیب صحرایی» وضعیت استان کرمانشاه را مزمن تر از فضای عمومی کشور عنوان کرد و خواستار ساماندهی، طراحی و برنامه مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی برای مهار تورم شد و گفت: تحقق شعار سال در کرمانشاه باید جدی تر و با نمود بیشتری دنبال شود.

وی تاکید کرد: مهار تورم با توجه به شرایط اقتصادی کرمانشاه از هرجا دیگر از کشور ضروری‌تر است به همین خاطر مدیران و مسئولان استان با اهتمام و جدیت بیشتری تحقق آن را باید دنبال کنند.

مهار تورم و رشد تولید با گفتمان “ما می‌توانیم” شدنی است

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه در این راستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: به تمامی مدیران استان هم اعلام کرده ایم که تحقق شعار سال با برقراری جلسه و نشست امکان پذیر نیست و عدد و آمار سخنرانی‌ها مهم نیست و تغییر باید سر سفره مردم مشخص شود.

«عبدالوحید محمدی» تاکید کرد: برای کنترل تورم و رشد تولید نیاز به اقدام و عمل با همت مردم و مسئولین است و باید «ما می‌توانیم» را در سال جدید عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه با وجود حجم تحریم‌ها و جنگ ترکیبی دشمن توانسته‌ایم ایستادگی کنیم، افزود: حل مسئله گرانی‌ها و مهار تورم و تحقق رشد در تولید، عزم جدی مسئولین در ایجاد بستر و حرکت مؤثر در بخش اقتصاد را می‌طلبد و باهمت نخبگان موضوع دانش بنیان‌ها را در سال پیش رو دنبال می‌کنیم.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه بر همکاری نخبگان در ارائه راهکارهای عملی در حوزه‌های استانی و کشوری تاکید کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ مردم و مسئولین با تلاش و همکاری دست به دست هم داده و با برنامه ریزی و تدوین راهکارهای مؤثر مهار تورم و رشد تولید را با شعار ما می‌توانیم تحقق بخشند، ما پیگیر تسهیل‌گری امور هستیم نه دخالت در مسائل و از اندیشه‌های تمامی اعضا جلسات و کارگروه‌ها استفاده خواهیم کرد.

محمدی به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در زمینه گردشگری اشاره و تصریح کرد: به زمینه جذب گردشگر در حوزه‌های تاریخی و سلامت و گردشگری مذهبی و دفاع مقدس باید توجه ویژه‌ای شود و هنر مدیران استفاده بهینه از منابع محدود استان با خروجی‌های مناسب است.

وی بازارسازی برای تولیدات داخلی استان را امری مهم خواند و بیان کرد: باید مرکزیت خرید را به استان بازگردانیم و بر روی تولیدات استان تمرکز کنیم و محصولات استانی برندسازی و با نام و نشان شود.

راه علاج مهار تورم و رشد تولید مشارکت همگانی در اقتصاد است که باید با مشارکت عموم مردم در حوزه های مختلف همچون دفاع مقدس مدل اساسی مشارکت مردم در اقتصاد را ایجاد و شرایط و زمینه های ارتقای این مدل را تقویت کرد.

با کنترل تورم در استان کرمانشاه می توان مدل جدیدی در توسعه بازارهای مختلف و صنایع کوچک و متوسط معرفی و ریشه های سرطانی تورم را به تدریج خشکاند.

دیدگاهتان را بنویسید