عالمی بلخی در گفت‌وگو با شفقنا: رسمیت مذهب شیعه از سوی طالبان، حق طبیعی شیعیان است/ هرکس مطابق احکام و باورهای مذهبی خود عمل کند

به رسمیت‌شناختن فقه اهل تشیع از سوی طالبان یکی از خواست‌های مهم شیعیان افغانستان است.

به گزارش شفقنا،شورای علمای شیعه افغانستان در این خصوص ابراز‌ امیدواری می‌کند که طالبان به این خواست جامعه شیعه افغانستان رسیدگی خواهد کرد.

سیدحسین عالمی بلخی، وزیر پیشین امور مهاجرین و معاون شورای علمای شیعه افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شفقنا افغانستان گفت: «به نظر من طالبان در رابطه با مسئله به رسمیت‌شناختن مذهب شیعه کدام مشکلی ندارند. این یک حق طبیعی همه‌ کسانی است که در یک مملکت زندگی می‌کنند که باور‌های مذهبی‌شان باید محترم شمرده شود و هرکس مطابق احکام و باور‌های مذهبی خود عمل کنند.»

به مطالبات جامعه شیعه رسیدگی خواهد شد

آقای بلخی افزود: «ما در همه صحبت‌هایی که با طالبان داشتیم، هیچ جای این موضوع را آن‌ها انکار نکردند. دو روز پیش هم صحبت‌هایی با وزیر امور مهاجرین حکومت طالبان داشتیم که به نمایندگی از این گروه با ما صحبت می‌کرد. من مسئله به رسمیت شناختن مذهب شیعه را به صراحت مطرح کردم. آن‌ها گفتند که در این رابطه جلسه می‌گیریم و به‌زودی روی این موضوع صحبت می‌کنیم. نماینده طالبان در این جلسه همچنین به ما وعده سپرد که به مطالبات جامعه شیعه از سوی حکومت رسیدگی خواهد شد.»

وزیر پیشین امور مهاجرین در قسمت دیگر صحبت‌های خود درباره قانون احوال شخصیه اهل تشیع و همچنین ساختار فعلی دستگاه عدلی و قضایی کشور گفت: «در هر کشور قانونی وجود دارد و افغانستان هم در این خصوص دستگاه عدلی و قضایی کشور قوانینی دارد. مواردی که در قانون حکمی نباشد در گذشته هم برای احناف مطابق فقه حنفی فیصله می‌شد.»

معاون شورای علمای شیعه با بیان این که مسایل قضایی شیعیان افغانستان در شرایط حاضر مسئله قابل حل و تطبیق آن امکان‌پذیر است، افزود: «در قانون احوال شخصیه اهل تشیع در حکومت پیشین نیز تصویب شده بود که شیعیان در مسایل احوال شخصیه‌شان مطابق فقه خودشان [فقه جعفری] عمل کنند، البته در مواردی که در قانون هم حکمی نباشد مطابق مذهب شیعه باید فیصله شود. این‌ها امکان‌پذیر است و کدام مشکلی در این رابطه وجود ندارد.»

دیدگاهتان را بنویسید