طرح نفَس در غرب خراسان رضوی به ۵۲ جنین زندگی بخشید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: پیگیری و اجرای طرح نفَس در غرب استان خراسان رضوی که از اسفند ۱۴۰۰ آغاز شده است تا پایان دیماه امسال موجب زندگی بخشی به ۵۲ جنین و تولد آنان شده‌ است.

به گزارش اعتمادساز، دکتر سیدمجید غضنفری اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح نفس در غرب خراسان رضوی تا کنون ۱۳۲ مادر باردار از سقط حتمی جنین منصرف شده و به بارداری خود ادامه داده‎اند.

وی افزود: طرح نفس با مداخلاتی از جمله زیر نظر قرار دادن افراد در مراکز بهداشتی و مرکز نفس، برخورداری از حمایت‌های بهداشتی و گاه نیز در حد توان حمایت اقتصادی و مشاوره ای همراه بوده است.

دکتر غضنفری ادامه داد: از مجموع این مادران باردار، ۸۵ نفر تشکیل پرونده داده و با دریافت مشاوره و آموزش‌های لازم زیر مراقبت قرار گرفته و ۵۱ نفر از آنان نوزاد خود را به دنیا آورده‌ اند که با احتساب یک مورد دوقلویی، جمعا ۵۲ نوزاد متاثر از طرح نفس، چشم به جهان گشوده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: با توجه به آمار بالای سقط های عمدی و جنایی در کشور، که البته رقم دقیقی برای آن وجود ندارد، بهترین و کم هزینه ترین راه برای افزایش جوانی جمعیت، فعالیت مراکز نفس است تا با شناسایی و زیر پوشش بردن مادران باردار در معرض خطر، به حفظ جنین هایی کمک شود که به دلایل مختلف قربانی سقط‌های عمدی می شوند.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید