طرح تحول کشاورزی خراسان رضوی آغاز شد

طرح تحول کشاورزی خراسان رضوی با حضور بیش از ۲ هزار کشاورز استان، فرمانداران، مدیران استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان وزارت جهاد کشاورزی طی آیینی در مشهد آغاز شد.

به گزارش اعتمادساز، مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی روز پنجشنبه در گردهمایی بزرگ طرح تحول کشاورزی این استان افزود: امنیت غذایی پایدار، در تمام کشورهای دنیا مساله ای کلیدی است و همه کشورها به آن توجه دارند تا در شرایط خاص دچار مشکل نشوند.

غلامرضا قنبری ادامه داد:کشور ما نیز با توجه به تحریم و خشکسالی باید به امنیت غذایی توجه کند و این موضوع به تولید پایدار نیز گره خورده است تا امنیت غذایی جامعه با اطمینان فراهم شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:قیمت تمام شده تولید در موضوع امنیت غذایی تاثیر بسیار دارد و در بیشتر محصولات کشورمان از نظر ظرفیت اسمی می توانیم نیاز جامعه را تامین کنیم و حتی تامین کننده بخشی از غذای جهان باشیم.

قنبری با اشاره به این که هشت طرح تحولی کشاورزی در جلسات مدیران ارشد خراسان رضوی برنامه ریزی شده است افزود: باید از بخش خصوصی در این خصوص استفاده کرد تا مردم، محصولات را با قیمت کمتر خریداری کنند و امنیت غذایی با یارانه دولتی تامین نخواهد شد،

وی اضافه کرد:ارتقای راندمان تولید در دستور کار قرار گرفته است مثلاً گندم که حدود سه و نیم تن در هر هکتار برداشت می شود در سال جدید قرار است در حدود ۳۰ درصد زمینهای کشاورزی استان هکتاری ۶ تن برداشت شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ضایعات کشاورزی موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی می شود و حتی خریداری در بازار ندارد و کشاورز و مصرف کننده از آن متضرر می شوند از این رو باید بهره‌وری در زمین کشاورزی افزایش یابد.

قنبری افزود: تولید چند محصول راهبردی در طرح تحول کشاورزی خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد:کشاورزان پیشروی استان نقش اصلی را در بهبود ضریب تولید دارند و نقش و تاثیر این افراد در افزایش راندمان تولید بسیار موثر است.

هدف از اجرای طرح تحول کشاورزی و دامپروری خراسان رضوی که امروز ۱۸ آبان‌ماه رونمایی شد تبیین و گفتمان‌سازی در بخش کشاورزی است و این برنامه نخستین برنامه عملیاتی و اجرایی ارتقای راندمان تولید در بخش کشاورزی و کاهش ضریب تبدیل دام در کشور و به طور کلی افزایش بهره وری در بخش کشاورزی است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید