طالبان کتاب‌های درسی را در سال جدید تغییر می‌دهد

سیگار می‌گوید که طالبان مطالب مربوط به انتخابات، قانون اساسی، دموکراسی، حقوق بشر، موسیقی را در کتب درسی ویران‌گر می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) هشدار می‌دهد که حکومت طالبان تصمیم گرفته در نصاب درسی مکتب‌ها تغییرات به میان آورد.

به نقل از یک رسانه خارجی، سیگار می‌گوید طالبان گفته‌اند که در سال ۲۰۲۲ نصاب جدیدی برای مکتب‌ها تهیه می‌کنند و ممکن‌است مکتب‌ها با تغییر برخی مضمون‌ها آغاز شوند.

این اداره برای اثبات ادعایش به ارزیابی کمیسیون آموزش و پرورش طالبان اشاره کرده که تمام نصاب درسی را ارزیابی کرده و توصیه‌های خود را در یک گزارش ارائه کرده‌است.

سیگار گفت که این کمیسیون با تدریس شماری از کتاب‌های مکتب از جمله هنرها، آموزش‌های مدنی و فرهنگی مخالفت کرده‌است.

این کتاب‌ها در پیوند به انتخابات، قانون اساسی، دموکراسی، حقوق بشر، موسیقی و برخی مسایل دیگر نوشته شده‌اند که به‌گفته سیگار، طالبان آن‌ها را ویران‌گر می‌دانند.

به گفته سیگار کمیسیون آموزش و پرورش طالبان به نام بردن برخی اشخاص در برخی کتاب‌ها مخالفت نشان داده و آنان را قهرمانان جعلی خوانده و این موضوع را محو کردن تاریخ عنوان کرده‌است.

در همین حال اما وزارت خارجه آمریکا به سیگار گفته است هیچ سندی وجود ندارد که موضوع تغییر نصاب را روشن کند.

پیش از این رسانه‌های ناروی اعلام کردند که طالبان به جامعه جهانی وعده داده که از بهار سال آینده خورشیدی به دختران بالاتر از صنف ششم تا صنف دوزاده اجازه می‌دهند به مکتب بروند.

دیدگاهتان را بنویسید