طالبان: آمریکا تمایل به ارسال کمک‌های بشردوستانه دارد

مقامات طالبان مدعی هستند که ایالات متحده آمریکا در مذاکرات روزهای گذشته دوحه ابراز تمایل کرده تا به افغانستان کمک‌های بشر دوستانه کند. اما آمریکا تا این لحظه این ادعای طالبان را تایید نکرده است.

به گزارش انتخاب،  مقامات طالبان مدعی هستند که ایالات متحده آمریکا در مذاکرات روزهای گذشته دوحه ابراز تمایل کرده تا به افغانستان کمک‌های بشر دوستانه کند.اما آمریکا تا این لحظه این ادعای طالبان را تایید نکرده است.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در خصوص گفت‌و‌گوهای دو روز گذشته با طالبان در دوحه قطر که اولین تماس و گفتگوی مستقیم پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بود را ”صادقانه و حرفه ای ” توصیف کرده است.

بنابر بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده، هیات آمریکایی اعزامی به دوحه در این گفت‌و‌گوها درباره نگرانی های واشنگتن ”درباره امنیت افغانستان و فعالیت گروه های تروریستی ” در این کشور با طرف مقابل مذاکره کرده است.

هیات آمریکایی همچنین بر لزوم احترام به حقوق بشر و حضور زنان و دختران در همه جنبه های اجتماعی در افغانستان تاکید کرده است.

این نخستین دیدار دیپلمات های آمریکایی با مقام های ارشد طالبان پس از تسلط این گروه بر همه افغانستان است.

این دور از گفت‌و‌گوها شنبه و یکشنبه در دوحه برگزار شد.

بنابر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، خروج امن شهروندان ایالات متحده و کشورهای متحد آن از افغانستان از دیگر موضوع های مورد بحث در مذاکرات دوحه بود.

کمک رسانی بشردوستانه مستقیم آمریکا به مردم افغانستان هم از دیگر موضوعات مورد بحث بود.

هیات آمریکایی همچنین در این دیدار تاکید کرده است که گروه طالبان بر اساس رفتار آن سنجیده خواهد شد و نه بر اساس گفته های مقام های آن.

پیش از این، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان از توافق با طرف آمریکایی برای برقرار ماندن توافقنامه فوریه سال گذشته بین دو طرف خبر داده بود.

این توافقنامه شامل تعهد طالبان برای جلوگیری از فعالیت القاعده در خاک افغانستان بود.

متقی همچنین گفت ایالات متحده به طالبان درباره تحویل واکسن کرونا و کمک‌های بشردوستانه وعده داده است.

آمریکا همچنین می‌گوید که برگزاری چنین جلسات و گفتگوهایی به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید