ضرورت ارائه طرح ساخت مسکن استاندارد و ارزان قیمت برای روستاییان شهرستان فیروزه

از هر طرف که به خبر تصویب افزایش وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی نگاه کنیم خبر شیرینی برای رفع معظل مسکن در بخش روستایی و رونق بیشتر ساخت مسکن در روستاهای کشور به نظر می‌رسد اما دستاورد چنین خبر شیرینی، برای روستانشینان شهرستان فیروزه حقیقت تلخ مهاجرت است.

به گزارش اعتمادساز، افزایش وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی در کشور از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان در میانه تورم افسار گسیخته مصالح ساختمانی خبر بسیار خوبی برای خانه‌دار شدن روستاییان و جلوگیری از نقل مکان روستاییان به حاشیه شهرهاست اما واقعیت این است که چه آن زمان وام ۲۰۰ میلیون تومانی با بهره ۴ درصد تصویب شد و چه اکنون که میزان وام به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است هیچ میل و رغبت زیادی در روستاییان شهرستان فیروزه برای گرفتن وام‌‌های کم‌بهره و استفاده از چنین ظرفیت خوبی دیده نمی‌شود و مهاجرت روستاییان به شهرها همچنان روند صعودی دارد. برای آگاهی از علت بی‌توجهی روستاییان به گرفتن تسهیلات کم‌بهره و منقاضی نبودن ساخت مسکن روستایی نزد بخشدار مرکزی شهرستان فیروزه می‌روم.

توسعه و تحول زیادی در روستاهای شهرستان فیروزه، حتی با افزایش تسهیلات رخ نمی‌دهد

علیرضا اسدی با تاکید بر این مطلب که با وجود تامین و کارسازی‌های دولت برای ساخت مسکن روستایی اما توسعه و تحول کاملی در روستاهای شهرستان فیروزه حتی با افزایش تسهیلات رخ نمی‌دهد، می‌گوید: در حال حاضر ما در روستاهای محروم فیروزه با خانه‌های خالی از سکنه‌ای روبرو هستیم که برای کار و یا تحصیل فرزندان مجبور به مهاجرت شده‌اند.

نداشتن درآمد ثابت برای بازپرداخت اقساط وام

بخشدار مرکزی فیروزه با ذکر این مطلب که در حال حاضر هزینه تمام شده ساخت یک منزل استاندارد ۶۰ متری در روستا‌های شهرستان فیروزه حدود ۴۵۰ میلیون تومان است، که ساخت همین مسکن به صورت سنتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد بیان می‌کند: با وجود افزایش سقف تسهیلات کم بهره از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان باز هم میل و رغبتی به ساخت و یا نوسازی مسکن روستایی در بین روستاییان دیده نمی‌شود زیرا روستاییان برای بازپرداخت اقساط نیاز به وجود منابع مالی و وجوه درآمدی ثابت دارند.

افزایش ساخت مسکن غیراستاندارد بدون استفاده از تسهیلات

اسدی ادامه می‌دهد: در روستاهای مناطق محروم شهرستان فیروزه با نصف هزینه استاندارد امکان تهیه منزل وجود دارد. مسکنی که اگر چه در برابر زلزله مقاوم نیست، اما سرپناه خوبی برای آرامش است. به همین دلیل ترجیح به ساخت مسکن غیر استاندارد بدون گرفتن تسهیلات در روستاها بیشتر شده است.

اختصاص یارانه به اسکلت‌های آماده بنیاد مسکن پیشنهادی برای حفظ جان مردم روستا در برابر زلزله

بخشدار فیروزه می‌گوید: علاوه بر ناتوانی روستاییان در بازپرداخت وام، مراحل طولانی اداری گرفتن پروانه و افزایش هزینه‌های ساخت مسکن استاندارد هم نقش بسیار زیادی در کاهش استقبال از اخذ تسهیلات بنیاد مسکن دارد. بنابراین ارائه طرحی برای کاهش هزینه‌های ساخت و تهیه مسکن ارزان قیمت استاندارد در مواقع بحران نیاز جدی روستاهای شهرستان فیروزه است. البته در شرایط کنونی بهترین پیشنهاد برای حفظ جان مردم در برابر زلزله، اختصاص یارانه به اسکلت‌های آماده بنیاد مسکن است که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد گران‌تر از اسکلت‌های معمول عرضه می‌شود.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید