صنعتگران خراسان رضوی ۸۰ درصد ماشین‌آلات صنایع چوب را خود می‌سازند

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:صنعتگران این استان ۸۰ درصد برخی از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مربوط به صنایع چوب و مبلمان را می سازند و در تولید ماشین آلات پیشرفت زیادی کرده اند.

به گزارش اعتمادساز، امیررضا رجبی افزود: ۱۰ واحد صنعتی خراسان رضوی در حوزه صنایع چوب و بخشهای مربوط به آن پروانه بهره برداری دارند اما عمده فعالان صنعت چوب استان چه در زمینه تولید ماشین آلات و چه در زمینه محصولات چوبی و مبلمان در حوزه صنفی فعالیت می کنند که البته مورد حمایت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قرار دارند.

وی اضافه کرد: از آنجا که مشهد سالانه میزبان میلیونها زائر داخلی و خارجی است و بیش از ۵۰ درصد هتلها و اماکن اقامتی کشور در این شهر قرار گرفته اند از این حیث نیاز هتلها و مراکز اقامتی این شهر به صنایع چوب و مبلمان و محصولات مربوط به آن زیاد است لذا مشهد به یکی از قطبهای تولید صنایع چوب به ویژه در حوزه صنفی تبدیل شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به موازات افزایش نیاز به محصولات چوبی در مشهد، صنایع ماشین سازی مرتبط با چوب و مبلمان نیز گسترش زیادی یافته است واحدهایی در استان فعالیت می کنند که به طور مشخص در زمینه ماشین آلات صنایع چوب و مبلمان فعال هستند در حالی که پیش از این عمده ماشین آلات این بخش به استان وارد می شد اما امروز فقط قطعات محدودی برای تکمیل ساخت ماشین آلات وارد می شود.

رجبی با تاکید بر برندسازی ماشین آلات حوزه صنایع چوب اظهار کرد: توسعه این صنعت ارزبری صنایع را کاهش می دهد و زمینه اشتغال بیشتری را ایجاد می کند، همچنین چون خراسان رضوی مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان دارد و به صورت ریلی و زمینی با آنها در ارتباط است وجود بازارچه های مرزی، فرصت توسعه این صنعت را فراهم می کند.

وی یکی از برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت را نوسازی خطوط تولید و تجهیزات واحدهای صنعتی ذکر کرد و افزود: فهرست واحدها و خطوط تولیدی نیازمند به بازسازی تهیه شده و در اولویت دریافت تسهیلات نوسازی قرار گرفته است چرا که نوسازی ماشین آلات و تجهیزات یکی از مولفه های بهینه سازی مصرف انرژی است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید