صادرات کالا از خراسان رضوی ۳۵ درصد رشد یافت

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: میزان صادرات کالا در نیمه اول سال جاری از گمرک ها و بازارچه های مرزی استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ وزن ۳۱ درصد و در ارزش ۳۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش اعتمادساز، جواد جعفری افزود: در این مدت یک میلیون و ۲۷۴ تن کالا به ارزش ۷۳۷ میلیون دلار از گمرک ها و بازارچه های مرزی استان خراسان رضوی صادر شده است.

وی مهمترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی خراسان رضوی در این مدت را افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان عنوان و بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی زعفران، پسته و تخم خوراکی پرندگان بوده است.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: تراز بازرگانی گمرک های استان در نیمه نخست امسال مثبت و ۴۱۳ میلیون دلار است.

وی اظهار کرد: در نیمه نخست امسال ۱۰۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۲۴ میلیون دلار به استان خراسان رضوی وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۲۵ درصد کاهش و در ارزش ۱۵ درصد افزایش یافته است.

جعفری گفت: مهمترین مبادی وارداتی کالا به خراسان رضوی در ۶ ماهه نخست امسال امارات متحده عربی، چین و هلند و عمده کالاهای وارداتی نیز تلفن همراه، پنبه و نخ است.

وی میزان ترانزیت کالا از خراسان رضوی در نیمه اول امسال را یک میلیون تن ذکر و بیان کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ درصد افزایش یافته است.

خراسان رضوی با وسعت ۳۹۴ هزار و ۶۱۱ کیلومتر مربع، پنجمین استان پهناور کشور است که با ترکمنستان ۵۳۱.۶ کیلومتر و با افغانستان ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک دارد. این استان در مسیر تجارت خارجی با کشورهای آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می رود.

خراسان رضوی دارای پنج گمرک در دوغارون، لطف آباد، باجگیران، سرخس و مشهد و ۲ بازارچه باجگیران و دوغارون است که مراودات داخلی و خارجی استان با کشورهای دیگر از این گمرک و بازارچه های مرزی انجام می گیرد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید