صادرات پنج میلیون قطعه جوجه تخم‌گذار از خراسان رضوی

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۵۸ تن تخم مرغ و حدود ۵ میلیون قطعه جوجه تخم‌گذار عمدتاً به عراق و افغانستان صادر شده است.

به گزارش اعتمادساز، جواد اعلمی در نشست خبری بزرگداشت روز ملی دامپزشکی اظهار کرد: مجموعه دامپزشکی وظایف گسترده‌ای دارد و از سال ۱۳۵۰ که سازمان دامپزشکی کشور شکل گرفت، تاکنون تغییرات بسیاری داشته است. حوزه‌های فعالیت دامپزشکی بسیار متنوع و گوناگون است و متناسب با میزان وابستگی به میزان فعالیت‌هایی که در زمینه‌ تولید غذا و اقتصاد دامپروری مطرح است، گسترش می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر از روز تولد یک دام تا طی مراحل رشد و تولید و در انتها استفاده از محصولات نهایی وی را در نظر بگیریم، مرحله به مرحله وظایفی متوجه دامپزشکی است که گستردگی این فعالیت‌ها را نشان می‌دهد. در زمان حیات دام، پیشگیری از بیماری‌ها، بهداشت و موضوع واکسیناسیون برای دام مطرح است، همچنین خوراک دام باید مناسب و بهداشتی باشد تا دام با شرایط مناسبی رشد یابد.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد: نیاز به دارو و تهیه آن در زمان‌هایی که دام دچار بیماری می‌شود، از دیگر وظایف دامپزشکی است. در سال‌های اولیه هیچ کارخانه داروسازی وجود نداشت و به تدریج کارخانه‌هایی احداث شدند و یکی دو قلم داروی ضد انگل را تولید می‌کردند که با توجه به شرایط بیماری‌های انگلی در آن سال‌ها کمک بسیار خوبی بود، اما نیاز دامپزشکی و نیاز به بسیاری از داروهای دامپزشکی را برطرف نمی‌کرد و داروها را وارد می‌کردیم.

اعلمی ادامه داد: به تدریح در طی سال‌ها به حدی رسیدیم که در حال حاضر به کمک مجموعه دامپزشکی و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی تعداد کارخانه‌های داروسازی دامی از داروسازی انسانی بیشتر شده و توانایی صادرات داروهای دامی به سایر کشورها را داریم. هم‌اکنون در استان کارخانه تولید داروهای دامی هم به صورت ماده اولیه و هم به صورت داروهای مصرفی داریم.

تولید سالانه ۲۴۰ هزار تن انواع گوشت در خراسان رضوی

وی بیان کرد: در طی این سال‌ها صنعت گشتارگاهی در کشور و استان پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. بسیاری از کشتارگاه‌های سنتی به کشتارگاه‌های صنعتی تبدیل شدند، به طوری که در طول سال به طور متوسط ۱۶۰ هزار تن تولید گوشت سفید در استان داریم که تحت نظر مجموعه بهداشت دامپزشکی روانه بازار می‌شود. همچنین سالانه حدود ۸۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که هم نیاز استان را برطرف می‌کند و حجم قابل توجهی نیز به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به صادرات و واردات نهاده‌های دامی اظهار کرد: حجم وسیعی از نهاده‌های خوراک دام از جمله ذرت و سویا از مرزهای استان وارد شده که با نظارت دامپزشکی، نمونه‌برداری، آزمایش و تأیید شرایط بهداشتی لازم به مصرف خوراک دام می‌رسد. در حال حاضر ۱۰۰ کارخانه خوراک دام با پروانه بهداشتی در استان در حال فعالیت هستند.

وی درباره تعداد مراکزی که خدمات دامپزشکی ارائه می‌دهند، گفت: در حال حاضر در بسیاری از دهستان‌ها مرکز دامپزشکی داریم و خدمات به صورت کامل در حوزه پیشگیری انجام می‌شود. در مسائل درمان دام نیز با توجه به حجم فارغ‌التحصیلان این رشته، نیاز به ورود بخش دولتی نبوده و درمان به بخش خصوصی سپرده شده و همکاران دامپزشک در سطح استان مشغول ارائه خدمات هستند.

ارزش دام زنده فعلی در خراسان رضوی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است

اعلمی با اشاره به اینکه میزان ارزش افزوده خدمات دامپزشکی، یک به هفت است، بیان کرد: حداقل ارزش دام زنده در حال حاضر برای خراسان رضوی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است. اگر خدمات دامپزشکی بتواند تنها ۱۰ درصد از این ثروت را محافظت کند، حدود ۵ تا ۶ همت در ازای حدود ۱۳۰ میلیارد تومان مجموع هزینه‌های سالانه در دامپزشکی دولتی محقق می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح ۱۲ طرح در هفته دامپزشکی به ارزش ۹۵ میلیارد تومان گفت: با این طرح‌ها برای ۱۲۰ نفر اشتغال‌زایی در شهرستان‌های طرقبه، سبزوار و فریمان صورت گرفته است.

صادرات ۵۸ تن تخم مرغ از خراسان رضوی طی سال جاری

اعلمی در خصوص میزان صادرات دام و محصولات دامی در ۶ ماهه نخست سال جاری از خراسان رضوی به دو قلم عمده صادراتی اشاره و بیان کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری ۵۸ تن تخم مرغ و حدود ۵ میلیون قطعه جوجه تخم‌گذار عمدتاً به عراق و افغانستان صادر شده است. علاوه بر آن ۲۰۰۰  تن انواع خوراک و مکمل دام صادرات داشته‌ایم و حدود ۱۳ هزار قطعه ماهی تزیینی عمده صادرات ما در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ بوده است.

مصرف سالانه ۴۰ هزار تن گوشت قرمز در خراسان رضوی

وی در رابطه با میزان مصرف گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ در استان خاطرنشان کرد: از تولید سالانه ۸۰ هزار تن گوشت قرمز، نیمی از آن، حدود ۴۰ هزار تن به مصرف استان می‌رسد. میزان مصرف گوشت مرغ حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن در روز بوده و مصرف روزانه تخم مرغ در استان حدود ۲۰۰ تن است.

افتتاح و بهره‌برداری از مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان تا تابستان سال آینده

مدیر کل دامپزشکی استان در پاسخ به این پرسش که افتتاح مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان چه زمانی است، بیان کرد: این سایت در حال به‌روز رسانی است. خوشبختانه اعتبار آن اختصاص داده شده است، البته گذشت زمان موجب شده یکسری تجهیزات و استانداردها تغییر یابد. قرار بود این مرکز تا پایان سال افتتاح شود، اما افتتاح و بهره‌برداری از تمامی بخش‌های آن تا ابتدای تابستان سال آینده به طول خواهد انجامید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از هورمون در پرورش طیور استفاده می‌شود، عنوان کرد: از هورمون‌ در پرورش طیور استفاده نمی‌شود و این موضوع شایعه بوده و به‌دلیل اینکه هزینه آن بسیار زیاد است، به هیچ وجه صحت ندارد. در حال حاضر با فرمول غذایی و اصلاح نژادی که صورت گرفته، صد در صد توان تولید پرنده در حال انجام است.

۱۶ میلیون واکسیناسیون انواع دام طی سال جاری

اعلمی در خصوص میزان انواع واکسیناسیون دام طی سال جاری گفت: انواع واکسیناسیون دام در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ حدود ۱۶ میلیون نوبت سر مطابق با برنامه سالانه توسط بخش دولتی انجام شده است. ماهانه حدود ۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام می‌شود، البته ظرفیت از این میزان بیشتر است. واکسیناسیون طیور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، و واکسیناسیون دام در بخش خصوصی نیز حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون نوبت سر در ۶ ماه نخست سال انجام شده است.

ثبت ۵۱ مورد شکایت در نظام دامپزشکی خراسان رضوی طی سال جاری

علی اسدی، دبیر شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی در بخشی از این نشست اظهار کرد: نظام دامپزشکی بیش از ۴۵ هزار عضو در کشور داشته و یکی از بزرگترین سازمان‌های غیردولتی با این تعداد عضو در کشور است. نظام دامپزشکی استان عملکرد خوبی در صدور پروانه‌های ماده ۵ و ماده ۲ داشته و در حال حاضر بیش از ۳۳۰۷ عضو دارد که از این تعداد حدود ۸۵ نفر دارای دکترای تخصصی، ۱۴۱۸ نفر دکترای عمومی، ۱۸ نفر کارشناسی ارشد و ۴۱۸ نفر کارشناس، کاردان و تکنسین حدود ۱۰۰۰ نفر و همچنین ۱۱ نفر کمک تکنسین هستند.

وی با بیان اینکه رویکرد نظام دامپزشکی به سمت بخش خصوصی است، افزود: در موضوع ماده ۵ که صدور و تمدید پروانه بهداشتی اماکن دامی است، در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲، حدود ۲۴۲۳ پروانه صادر شده است. در موضوع ماده ۲ که صدور و تمدید پروانه‌های مراکز دامپزشکی شامل داروخانه، کلینیک و … است، در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۲۰ پروانه داروخانه، ۵ درمانگاه، ۱۶ مورد اشتغال به درمان و ۳ باب مرکز لایروبی صادر یا تمدید شده است.

دبیر شورای نظام دامپزشکی استان درباره احکام هیأت بدوی انتظامی این نظام بیان کرد: در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲، ۵۱ مورد شکایت در این هیأت به ثبت رسیده است که برای ۱۴ مورد آن رأی صادر شده است.

اسدی ضمن اشاره به ارائه خدمات رفاهی، آموزشی و و تسهیلات بانکی به اعضای این نظام گفت: عمده خدمات این نظام و آنچه در قانون تعریف شده است، حفظ شأن و منزلت همکاران و حفظ اخلاق حرفه‌ای از طرق مختلف از جمله کارگاه‌های آموزشی است.

وی درباره ماده ۱۹ قانون سازمان نظام دامپزشکی خاطرنشان کرد: از بخش‌های مهم و خطیر دامپزشکی، نظارت بهداشتی است که بیش از ۵۰۰ قرارداد شامل کشتارگاه‌های دام و طیور، کارخانجات خوراک دام و طیور و … بسته شده است. موضوع ماده ۱۹ که در آن قطع ارتباط مالی همکاران ما با کارفرمایان مطرح است، نیاز به پرداخته شدن دارد تا این موضوع رقم بخورد.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید