شهروندان از کارواش به جای شستشوی سنتی خودرو استفاده کنند

مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد گفت: تاکید می‌کنیم که شهروندان به جای شستشوی سنتی اتومبیل خود از ظرفیت کارواش‌ها استفاده کنند.

به گزارش اعتمادساز، حسین اسماعیلیان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد امروز ۲۶ مردادماه در اولین نشست هم اندیشی بررسی مشکلات کارواش‌های مشهد در جمع صنف کارواش‌داران مشهد بیان کرد: وضعیت آب مشهد بسیار نگران کننده بوده و نیاز به مشارکت همه آحاد جامعه است. از طرفی با توجه به اقلیمی که در حوزه خراسان و مشهد وجود دارد قطعا این محدودیت و چالش آب همیشه همراه ما خواهد بود و لازم است با رعایت حداقل مصرف آب، خود را با منابع آبی که در اختیار داریم سازگار کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس شرایط ویژه در سال جاری اقدامات شرکت نسبت به سال‌های گذشته با توجه به کمبود در محدودیت آب بسیار متفاوت بود و در حوزه تعمیم آب اقدامات زیادی صورت گرفت و تلاش شبانه‌روزی انجام شد تا بتوانیم بخشی از کسری آب مشهد را جبران کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد عنوان کرد: بخش دیگر اقدامات ما در حوزه مدیریت مصرف مسکونی و غیر مسکونی بود لذا قرارگاه عملیاتی در شرکت آب و فاضلاب مشهد با همکاری دستگاه‌هایی که ارتباط مستقیمی با بحران آب دارند تشکیل شده و  حکم مصوبات این قرارگاه تقریبا الزام آور است.

اسماعیلیان افزود: در این راستا تصمیماتی در برخورد با مشترکین بدمصرف در بخش‌های مسکونی و غیرمسکونی مانند باغ ویلاها، هتل‌ها، استخرها و … گرفته شده است و یکی از مواردی که مورد مطالبه قرار می‌گیرد کارواش‌ها هستند. بیشتر گزارشات مردمی از بدمصرفی آب  کارواش‌ها است، اما دید ما در این خصوص متفاوت است و صنف کارواش‌داران را در کنار خود می‌بینیم.

وی بیان کرد: ما تاکید و توصیه داریم شهروندان به جای شستشوی سنتی اتومبیل خود از ظرفیت کارواش‌ها استفاده کنند. در این خصوص ما مبلغ صنف کارواش‌ها هستیم اما نمی‌توانیم تائید کنیم صددرصد کارواش‌ها در کار خود استانداردهای مصرف آب را رعایت می‌کنند و بازچرخانی دارند، اما همواره توصیه ما به مردم این است که از کارواش‌ها استفاده کنند زیرا بسیاری از شهروندان آب زیادی برای این مورد استفاده می کنند که چند برابر کارواش‌ها است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: یکی از تصمیمات قرارگاه مشهد گفت‌وگو با صنف کارواش‌داران برای رسیدن به یک دیدگاه مشترک بود که مورد استقبال قرار گرفت و این حضور را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

کمبود ۳۰ درصدی منابع آب شرب مشهد

سید محمد تفضلی، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه گذاری شرکت آب و فاضلاب مشهد در ادامه این نشست با تاکید بر این که دغدغه ما در مشهد کمبود آب و تنش آبی است، اظهار کرد: غیر از جمعیت شهر، مشهد زائر دارد که هیچ شهری با این تعداد از توریست روبرو نیست و ما به این افراد خدمات‌دهی داریم که ایام پیکی را شامل می‌شود و ما باید به این افراد خدمات پایدار ارائه دهیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه گذاری شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: در تامین آب مشهد از ۴ سد و ۵۰۰ حلقه چاه از منابع آب دشت مشهد استفاده می‌شود.

وی با اشاره به جیره‌بندی آب مشهد در سال ۱۳۸۵ گفت: برنامه‌ریزی برای بحث اضطرار آب مشهد صورت گرفته و دو سال است که با دیدگاه پیشگیری آغاز به کار کرده‌ایم و اگر این پیشگیری نبود شاید امروز آب مشهد با مشکلاتی مواجه می‌شد و چون پیشگیری از سال‌های قبل صورت گرفته امروز این کمبود را به عنوان شهروند حس نمی‌کنیم.

تفضلی عنوان کرد: در سال جاری به‌ویژه در ایام پیک مصرف مثل تیر، مرداد و شهریور با تنظیم فشار پیش می‌رویم اما با کمبود ۲۰ تا ۳۰ درصدی منابع آب برای شرب و بهداشت روبه‌رو هستیم.

هر شست‌وشوی خانگی خودرو ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند  

در بخش دیگری از این نشست حامد یزدی‌زاده، رییس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور، فیلترجات، تعویض روغن، شستشو و توقفگاه خودرو مشهد اظهار کرد: بر اساس تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پیاپی، شهر مشهد قریب به ۳سال است که تشنه و در تنش آبی است.

وی ادامه داد: حل مشکلات به تنهایی ممکن نیست لذا در این خصوص دغدغه کارواش‌داران نیز باید بیان و خط مسیر مشخص شود. تدوین برنامه مدون ۳ ساله لازم است و بر این اساس برنامه «مشهد شهر حساس به آب» مطرح شده؛ لذا اگر بخواهیم صنف کارواش‌داران را هدایت کرده و امرار معاش کنیم باید در چارچوب این شعار و در یک جاده دو طرفه با سازمان آب حرکت کنیم.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور، فیلترجات، تعویض روغن، شستشو و توقفگاه خودرو مشهد با تاکید به لزوم آموزش در برخی مباحث افزود: برخی اوقات با ما نامهربانانه برخورد شده و الگوی مصرفی تعریف شده برای ما کارشناسی نبوده است.

یزدی‌زاده با اشاره به تشکیل قرارگاه آب در فرمانداری مشهد تصریح کرد: دغدغه کل حاکمیت این است که آب اول دست مردم برسد و در این خصوص بستر خوبی فراهم شده تا در یک قالب مشترک کار را پیش ببریم و از این تنش آبی گذر کرده و کسب و کارمان کمترین آسیب را ببیند.

وی بیان کرد: اگر بهره‌وری کارواش‌ها ۲۵ درصد افزایش یابد قابل تقدیر است و اتفاقات خوبی خواهد افتاد. در صورت رعایت استانداردها در کارواش‌ها، ۲۵ تا ۳۰ لیتر آب برای شستشو لازم است در حالی که اگر شستشو در خانه اتفاق بیفتد، بیش از ۵۰۰ لیتر آب مصرف می شود؛ بنابراین باید اطلاع‌رسانی در این خصوص صورت گیرد تا مردم خودرو خود را در خانه شستشو ندهند.

وی در رابطه با حمایت از کارواش‌هایی که طبق استاندارد کار می‌کنند و بازچرخانی آب دارند، تاکید کرد: امتیازبندی در این خصوص در دستور کار بوده تا در صورت امکان تعرفه آب این کارواش‌ها بازتعریف شود.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید