شناسایی ۱۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد در خراسان رضوی

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تاکنون در ۹۶ شهر استان، ۱۶ هزار و ۹۶۶ هکتار بافت ناکارآمد در قالب‌های بافت فرسوده، تاریخی، سکونتگاه و هم‌پوشانی‌ها شناسایی شده‌ است.

به گزارش اعتمادساز، وحید داعی بیان کرد: از ابتدای سال 1402 تاکنون برای اولین بار در کشور، درمجموع از 96 شهر دارای محلات هدف، طرح بسته‌های تشویقی بومی علاوه بر بسته تشویقی 19 بندی وزارت راه و شهرسازی برای 92 شهر به‌صورت خاص با محوریت اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل، شهرداری های سطح استان و معاونت شهرسازی و معماری اداره کل با راهبری معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، در کمیسیون ماده 5 استان به تصویب رسید و اعمال تخفیفات و تسهیلات این بخش به متقاضیان در حال اجراست.

داعی تصریح کرد: انتظار می‌رود نرخ نوسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد این شهرها به‌دلیل وجود مشوق‌های کالبدی به‌همراه سایر مشوق‌های مالی و اداری، افزایش یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی تدقیق محدوده‌های هدف بازآفرینی را از دیگر اقدام‌های این اداره کل در سال جاری برشمرد و گفت: محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده 5 استان، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد.

انتشار اینفوگرافی بسته‌های تشویقی بومی هر شهر از هفته آینده

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران به دلیل داشتن رویکرد مردمی‌سازی، تجربه مشارکت مردمی را دارد و در این مسیر نوپا نیست و می‌توانیم به عنوان پیشرو در این مسیر ثابت قدم باشیم.

نصراللهی با بیان اینکه مردمی‌سازی سه عنصر اصلی دارد افزود: ساکنان و مالکان واحدهای فرسوده، سازنده‌ها و حلقه‌های میانی سه رکن اصلی مردمی سازی هستند و این نکته را باید مد نظر داشت که در این رویکرد کار باید توسط خود مردم و برای مردم انجام شود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر در 96شهر خراسان رضوی و بینالود محدوده‌های هدف بافت‌های فرسوده شناسایی و روی سامانه ستاد ملی بارگذاری شده است، گفت: امکان ساخت و ساز و استفاده از تسهیلات بازآفرینی شهری برای همه ساکنین و مالکین بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری فراهم است.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد: بسترسازی، تسهیلگری (تکمیل و تدوین بسته‌های تشویقی) رفع موانع و بهبود دهنده بودن چهار نقش مهم شرکت در راستای نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده محسوب می‌شود .

نصرالهی در پایان با تاکید بر اهمیت و تاثیر اطلاع رسانی مردمی، از همه فعالان محلات خواست تا هم راستا با ادارات و سازمان ها با اطلاع رسانی میدانی، تخفیفات و تسهیلات مصوب شده را به آگاهی ساکنان محلات هدف برسانند.

وی گفت: با توجه به تهیه اینفوگرافی تسهیلات مصوب ویژه هر شهر، داده‌ها در فضای مجازی از هفته آینده منتشر می‌شود.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید