شمار شرکت‌های فاقد اعتبار مالیاتی فعال در خراسان رضوی ناچیز است

شمار شرکتهای فاقد اعتبار مالیاتی که اقدام به انجام معاملات صوری و فرار از مالیات دارند در این استان در مقایسه با شرکتهای هویت دار و قانونی ناچیز است.

به گزارش اعتمادساز، شاکررضا مریدی افزود: هم اکنون حدود ۲۲ دهم درصد شرکتهای شناسایی شده در استان را شرکتهای فاقد اعتباری مالیاتی یا کاغذی تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: ۶۴ هزار شرکت فعال در خراسان رضوی طی سال جاری شناسایی شده اند که فعالیت دارند و همزمان ۱۴۲ شرکت صوری نیز در استان شناسایی و توقیف شده اند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: ارزش معاملات صوری انجام شده توسط شرکتهای فاقد اعتبار مالیاتی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

مریدی یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام مالیاتی کشور را شکل‌گیری شرکت‌های فاقد اعتبار دانست که زیان‌های مالی فراوانی را به همراه دارند زیرا هیچ فعالیت اقتصادی واقعی ندارند.

وی اظهار کرد: این شرکتهای کاغذی موجب اخلال در نظم اقتصادی جامعه و مانع از شفاف شدن وضعیت اقتصادی می‌شوند که با فروش فاکتورهای فاقد اعتبار، اجرای نظام مالیات را با اختلال و فعالان اقتصادی را با چالش سرمایه در گردش روبه‌رو می‌کنند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت:بخشی از معوقات مالیاتی مربوط به همین شرکت‌های صوری است که با شناسایی این شرکت ها و رسیدگی پرونده آنها افزون بر ۱۲ هزار میلیارد ریال مالیات تشخیص داده شده است.

مریدی افزود: اهمیت پدیده شرکت‌های صوری و فاقد اعتبار به گونه ای است که به استناد بند پنج ماده ۲۷۴ قانون مالیات مستقیم جرم انگاری شده و از طرفی فعالیت‌های آنها بر اساس دستورالعمل صادره از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان یکی از مصادیق فعالیت‌های مشکوک به پول‌شویی تلقی شده است.

میزان وصول مالیات استان خراسان رضوی طی ۹ ماه گذشته امسال ۵۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است و طی این مدت ۱۵۳ هزار و ۵۷۳ میلیارد ریال مالیات در استان خراسان رضوی وصول شده در حالی که این میزان در مدت مشابه پارسال ۱۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید