سومین نشست افغانستان ماه آینده در چین برگزار می‌شود

سومین دور نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه‌ افغانستان ماه آینده در پکن برگزار می‌شود. نخستین نشست وزیران خارجه 6 کشور همسایه افغانستان در ۱۷ شهریور به‌صورت مجازی و به ریاست پاکستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، قرار است که سومین دور نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه‌ افغانستان در مورد وضعیت کشور ماه آینده میلادی در چین برگزار شود.

نخستین نشست وزیران خارجه شش کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان در ۱۷ شهریور به‌صورت مجازی و به ریاست پاکستان برگزار شد.

به دنبال آن، نشست تهران در پنجم آبان برگزار شد که در آن از روسیه نیز دعوت شده بود.

در همین حال، وانگ‌ یی، وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت که سومین دور نشست همسایگان در مورد افغانستان به صورت حضوری در اواخر ماه آینده در پکن برگزار می‌شود. او برگزاری دور دوم این نشست را موفقت‌آمیز خوانده است.

روز یکشنبه نیز وزرای امور خارجه چین و پاکستان در رابطه به وضعیت منطقه، به‌ویژه بحران انسانی افغانستان تبادل نظر کردند.

طرفین با تمجید از نقش مهم شش کشور همسایه در مورد اجماع منطقه گفته‌اند که در انتظار نشست بعدی که قرار است در چین دایر شود، هستند.

وزرای خارجه دو کشور همچنین بر هماهنگی نزدیک دو کشور برای ترویج صلح، ثبات و توسعه افغانستان و اتصال منطقه‌ای توافق کردند.

در نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان علاوه بر روسیه در پنجم آبان، در تهران از تشکیل دولت فراگیر و ارسال کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به افغانستان اعلام حمایت شد. در این نشست، وزیران خارجه اوزبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان حضوری و وزیران خارجه چین و روسیه به‌صورت آنلاین شرکت کرده بودند.

با این حال، روشن نیست که نماینده حکومت سرپرست افغانستان در نشست چین دعوت خواهد شد یا خیر. در نشست‌های قبلی نماینده‌ای از افغانستان حضور نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید