سه میلیون اصله نهال در خراسان رضوی غرس شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: سه میلیون اصله نهال طی امسال در قالب طرح «کاشت یک میلیون درخت» همزمان با کشور در این استان غرس شده است.

به گزارش اعتمادساز، محسن فنودی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته درختکاری، افزود: در قالب این طرح که از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ مدت اجرای آن است از مجموع کاشت یک میلیارد درخت طی این مدت، سهمیه خراسان رضوی سالانه کاشت ۲۲ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد: امسال با توجه به زمان ۲ ساله برای پرورش و آماده سازی نهالهای جنگلی و بیابانی، تعهد کاشت نهال طی امسال در خراسان رضوی هشت و نیم میلیون اصله لحاظ شد که تعداد باقیمانده تا ۲۲ میلیون سهم امسال، در سالهای آینده جبران خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی بیان کرد: امسال در بخش دولتی یک میلیون نهال و در بخش خصوصی ۲ میلیون نهال آماده سازی و کاشته شد و تا اردیبهشت سال آینده اتمام کاشت هشت و نیم میلیون تعهد سهمیه انجام خواهد شد.

فنودی با بیان اینکه خراسان رضوی اساسا استانی بیابانی محسوب می شود، اظهار کرد: دو سوم مساحت استان معادل بیش از پنج و نیم میلیون هکتار در ۲۲ شهرستان سطوح بیابانی هستند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی در سال گذشته با تولید ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال در ۹ نهالستان رتبه برتر کشور را کسب کرد.

وی افزود: این استان دارای ۱۵ میلیون اصله نهال درختان معمولی و ۱۰ میلیون اصله نهال گونه های بیابانی و جنگلی است.

وی بیان کرد: به مناسبت هفته درختکاری تعداد ۱۵ هزار چاله در منطقه‌ای بین زبرخان و ملک آباد حفر شده و طی روزهای پنجشنبه و جمعه پیش رو کاشت این تعداد درخت با کمک مردم انجام می‌شود.

فنودی گفت: در راستای اجرای این طرح ۲۰۰ نهالستان دانش آموزی ایجاد شده که تا سال آینده این شمار به ۳۰۰ واحد خواهد رسید.

منابع طبیعی، متولی فنی مدیریت گرد و غبار سرخس

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی در خصوص موضوع مدیریت گرد و غبار و مقابله با موضوع بیابان زایی در شهرستان سرخس، گفت: بیش از ۹۰ درصد اراضی این شهرستان متعلق به آستان قدس رضوی است و چگونه می‌توانیم بدون همراهی و همکاری این مجموعه به دنبال مدیریت اراضی آنجا باشیم.

وی بیان کرد: طبق قانون وظیفه اداره کل منابع طبیعی، حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی است و شرکت نفت و گاز شرق و آستان قدس رضوی در این زمینه باید همکاری موثر را داشته باشد که طبق طرح مطالعاتی طراحی شده برای ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان، دستگاههای متولی و اعتبار مورد نیاز برای این امر تعیین شده است.

فنودی تاکید کرد: این اداره کل صرفا مسوولیت فنی را بر عهده دارد و امکان اقدام به تنهایی و بدون مشارکت و همکاری مالکان اراضی و متولیان پالایشگاه سرخس وجود ندارد.

یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان رضوی مجهز به سه دستگاه پهپاد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: یگان حفاظت این اداره کل به سه دستگاه پهپاد(پرنده هدایت پذیر از راه دور ) مجهز شده که قرار است این شمار تا پایان سال به هشت دستگاه برسد.

فنودی افزود: این تجهیزات نوین با هدف تقویت امکان نظارتی و حفاظتی یگان حفاظت از محل اعتبارات موافقتنامه استانی تدارک، تامین و خریداری شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون شهرستان نیشابور با توجه به توانمندی کسب کرده در هدایت پهپاد به صورت کامل به این امکان مجهز شده است و شهرستان سرخس نیز دومین شهرستان برخوردار از این امکان است که در حال تقویت توان برای دریافت دستگاه است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: یکی از سه پهپاد خریداری شده به صورت متمرکز در اداره کل و برای ماموریت های ویژه و موارد خاص مورد بهره برداری قرار می گیرد.

فنودی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال مالی تعداد پنج دستگاه دیگر نیز به ظرفیت یگان حفاظت پهپادی استان افزوده شود.

فنودی با اشاره به فعالیت ۱۲۰ نیرو در یگان حفاظت استان و ضرورت افزایش این شمار به ۳۵۰ نفر، افزود: با توجه به عدم امکان جذب نیروی انسانی بیشتر و مشکلات اعتباری در این زمینه، تقویت ناوگان و تجهیزات نظارتی به خصوص بهره‌گیری از تجهیزات نوین بسیار با اهمیت و در دستور کار جدی قرار دارد.

وی اضافه کرد: وسعت مناطق تحت مدیریت این اداره کل به قدری است که ۷۰ درصد عرصه هر شهرستان خراسان رضوی، تحت مدیریت منابع طبیعی محسوب می‌شود بنابراین حفاظت و صیانت از این عرصه پهناور نیازمند تقویت ناوگان و تجهیزات است.

هم اکنون هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مجموع ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار پهنه کل استان خراسان رضوی را عرصه‌ های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند که ۵.۵ میلیون هکتار آن مناطق بیابانی است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید