سفیر ایران به ابوظبی می‌رود/ مذاکرات را به زندگی مردم گره نزنیم

معاون وزیر امور خارجه ایران به زودی به ابوظبی سفر خواهد کرد. باقری اعلام کرد که اینکه هرروز نکته‌ای بیان شود که ذهن مردم به طور مستمر درگیر مسائل مذاکرات شود مطلوب نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، ذهن مردم نباید هر روز درگیر مسائل مذاکرات شود و این موضوع مطلوب نیست.

در آخرین روزهای سال۱۴۰۱ دولت سیزدهم سطح جدیدی از تعاملات بین‌المللی را فعال کرد و با وجود کمپین شش‌ماهه علیه ایران که تصور می‌شد جمهوری اسلامی تضعیف شده اما مناسبات جدیدی از روابط ایران با کشورهای مستقل و همسایگان شکل گرفت که اوج آن انجام توافق با عربستان بعد از هفت سال بن‌بست در روابط دو کشور بود.
توافقی که به کیش و مات شدن طرف‌های اسرائیلی و آمریکایی منجر شد و نشانه‌های جمع شدن دست وپای آمریکا از منطقه غرب آسیا با نقش آفرینی ایجابی چین و پررنگ شدن چندجانبه گرایی را آشکار کرد.

علی باقری که در آخرین روزهای زمستان در عمان به سر می‌برد، پیش از این سفر در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگاران جام‌جم به تشریح برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی از جمله برنامه هم‌افزایی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، مبحث دلارزدایی در مجموعه بریکس، جزئیات قرارداد با چین و روسیه به‌عنوان یکی از جلوه‌های نگاه به نظم جدید جهانی و همچنین برنامه‌های بلندمدت جمهوری اسلامی ایران برای نظم جدید بین‌الملل و وضعیت مذاکرات پرداخت که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

در دولت سیزدهم فرآیند رفع اختلاف میان کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی چطور دنبال می‌شود؟

اولا فرآیند رفع اختلاف میان کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران به‌طور جدی دنبال شد چون بحثی قبلا مطرح بود که به‌عنوان تابلوی سیاست‌خارجی، برخی دولت‌ها در ایران تحت عنوان «تنش‌زدایی» مطرح می‌کردند اما باید تاکید کنم ما باید تفکیکی بین دشمنان و کشورهای غیردشمن که برخی دوست ما محسوب می‌شوند قائل شویم. ما با کشورهای دوست خود تنش‌زدایی داریم ولی با دشمنان خود تنش‌زدایی نداریم، ما با دشمنان خود «تهدیدزدایی» داریم. یعنی در قبال دشمنان خود به دنبال این هستیم که تهدید آنها را رفع کنیم اما با دوستان خود دنبال این هستیم که هیچ مسأله‌ای نداشته باشیم. به این جهت پوشش کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای همسایه و منطقه همین بحث تنش‌زدایی است و تا جایی که می‌توانیم باید تلاش کنیم اختلافاتی که بین هم داریم با تعامل با یکدیگر رفع کنیم.

بعد از رویداد اخیر در رابطه با عربستان که ظرف هفته‌های آینده این برقراری مجدد روابط عملیاتی می‌شود، روند مذاکرات و ارتباط با کشور امارات و بحرین را چطور تحلیل می‌کنید، آیا گفت‌وگوهای خلیج‌فارسی ادامه دارد؟

ما درباره امارات قطع‌رابطه نداشتیم، بلکه کاهش سطح روابط بین دو کشور وجود داشت اما چند ماه پیش اماراتی‌ها سفیر خود را به تهران بازگرداندند و ما هم سفیر خود را در امارات تعیین کردیم و در مراحل نهایی انجام کارهای اداری است که بعد از آن قاعدتا در آینده نزدیک سفیر ما به ابوظبی اعزام خواهد شد.

به نظر شما گره مذاکرات برجامی چه بود؟

بالاخره آن چیزی که اهمیت دارد نتیجه حاصل از مذاکرات است. مذاکرات قاعدتا برای نتیجه‌ای انجام می‌شود. مذاکره برای مذاکره معنی ندارد و ما هم به‌دنبال آن نتیجه هستیم و نتیجه نیز معطوف به تامین منافع مردم ایران و در چارچوب خطوط قرمزی است که جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات رفع تحریم ترسیم کرده است.

چشم‌انداز شما جهت تحقق نتیجه این مذاکرات چیست و چه زمانی محصول این مذاکرات مشخص می‌شود؟

اگر این سؤال را از طرف مقابل هم بپرسید، شاید نتواند جواب دقیقی دهد. به‌جهت این‌که مذاکرات دو طرف دارد؛ هر دو طرف باید به یک جمع‌بندی مشخص برسند و بر‌اساس جمع‌بندی نتیجه حاصل شود. قاعدتا ملاحظاتی درست یا نادرست ممکن است از سوی طرف مقابل هم وجود داشته باشد و ما هم ملاحظات، خطوط قرمز و تامین منافع ملی خودمان را داریم. لذا با تعاملی که با طرف‌های مختلف چه طرف اروپایی و چه غیراروپایی در مذاکرات داریم، تلاش ما این است که بتوانیم همان‌طور که عرض کردم، منافع حداکثری برای مردم تامین و نتیجه‌ای را که به نفع مردم باشد، حاصل کنیم.

تحلیل شما از دیپلماسی همسایگی در دوره جدید چیست؟

از دو منظر برای دولت سیزدهم، بحث همسایه‌ها اهمیت دارد. یکی از جهت سیاست خارجی نگاه به شرق و دیگری از جهت تاکید بر مولفه‌های درونی قدرت. از هر دو منظر کشورهای همسایه و کشورهای منطقه اهمیت دارد، ما تقریبا جزو معدود کشورهایی هستیم که این تعداد همسایه داریم و این نشان‌دهنده جایگاه قدرتی جمهوری اسلامی ایران است؛ یعنی ابعاد جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر وسیع است که ۱۵همسایه را در کنار خود جای داده است.

دیدگاهتان را بنویسید