سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران: نبود خلاقیت تهدیدی برای جایگزینی فرش‌ماشینی به جای دستباف است

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران گفت: ساختار سنتی یکی از دلایل عقب ماندگی صنعت فرش دستباف است و اگر به سمت خلاقیت نرویم؛ فرش ماشینی جایگزین فرش دستباف می شود.

به گزارش اعتمادساز، محمدرضا زارع روز چهارشنبه در نشستی با فعالان حوزه فرش دستباف در خراسان رضوی افزود: عقبه سنتی فرش دستباف باید بماند و همچنان فرش در روستا بافته شود، اما بکارگیری خلاقیت و انطباق آن با نیازهای روز دنیا برای حفظ این صنعت ضروری است.

وی اظهار کرد: اگر صنعت فرش دستباف ایران خود را بروز نکند، آنگاه کشوری مانند هند فرش دستباف ما را می بافد و با نصف قیمت فرش دستباف ایران به بازار عرضه می کند یا کشورهایی نیز پیدا می شوند که نقش و رنگ فرش ایرانی را کپی می کنند.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران شناسنامه فرش دستباف را نگینی درخشان در دنیا دانست و گفت: فرش دستباف ایرانی خود به تنهایی برگ برنده است اما نتوانستیم شاخصه ای برای آن در نظر بگیریم و بگوییم که این فرش دستباف ایرانی است.

وی به ادغام مرکز ملی فرش ایران در بخش صنایع خلاق این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: در ساختار جدید وزارت صنعت معدن و تجارت موانع برای احیای مرکز ملی فرش برداشته شده و این مرکز بزرگتر از مرکز قبلی فرش ایران دیده شده است.

زارع افزود: همه دنیا فرش دستباف را جزو صنایع خلاق می دانند، ساختار مرکز ملی فرش ایران نیز تغییری نکرده، منحل نشده بلکه ابقا شده است اما فقط با بخش صنایع خلاق ادغام شده است.

وی رقم یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار صادرات سالانه را به عنوان قله صادرات فرش دستباف در کشور عنوان کرد و گفت: صادرات فرش دستباف در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی یافته و به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسیده است.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران ادامه داد: نباید حوزه صادرات فرش ایران چه به دلایل تحریم های خارجی یا موانع داخلی ضعیف شود، موانع در مسیر تولید فرش دستباف باید برداشته شود، مردم دیگر توان خرید این نوع فرش را از دست داده و لاجرم به خرید فرش ماشینی روی آورده اند لذا تغییر الگو در این زمینه ضروری است.

وی بیان کرد: در همین راستا همه مشکلات فرش دستباف در کشور احصا و سندی در قالب برنامه پنج ساله برای صنعت – هنر فرش دستباف در حال تدوین است تا نقشه راه قالی بافان باشد.

زارع با تشریح برخی مشکلات در حوزه عدم گسترش بیمه قالی بافان گفت: براساس پالایش هایی که انجام گرفت، برخی از قالی بافانی که بیمه شده بودند، قالی باف نبودند یا مبالغی از سوی وزارت صمت به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی واریز نشده بود که همین موضوع بیمه قالی بافان را دچار وقفه کرده بود، از سوی دیگر قالی بافان باید در ازای دریافت بیمه، ساعات کاری لازم را در روز تکمیل کنند که این موضوع انجام نمی گرفت.

وی راه اندازی شهرک صنعتی فرش دستباف با همکاری آستان قدس رضوی در مشهد، بازنگری در مورد پرداخت اجرت کار قالی بافان و اختصاص مشوق های صادراتی را از مواردی برشمرد که در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران بیان کرد: زنجیره ارزش در صنعت فرش باید از مواد اولیه تا زمان رنگرزی و بافته شدن فرش و صادرات آن دیده شود، امسال به دلیل کمبود حداقل ۵۰ تن ابریشم که ثبت سفارش آن توسط برخی از واردکنندگان انجام نگرفت، اندکی تولید فرشهای ابریشمی دچار مشکل شد اما زمینه برای رفع این نقیصه و واردات ابریشم فراهم شده است.

زارع یکی از دلایل ابطال کارتهای بازرگانی برخی از صادرکنندگان فرش را عدم رفع تعهد ارزی عنوان و بیان کرد: خوشبختانه با پیگیریهای وزیر صنعت، معدن و تجارت بزودی نحوه رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش تغییر می کن د، به نحوی که میزان رفع تعهد ارزی آنان به اندازه ارزش مواد اولیه خواهد بود.

این مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه حمایت از قالی بافان برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی یکی از سرفصل های بودجه ای این وزارتخانه است، افزود: مرکز ملی فرش ایران در ۲ سال و نیم اخیر به دلیل مشکلاتی که در ساختار خود داشته، نتوانسته است بودجه اش را به ادارات مربوطه انتقال دهد.

وی خاطر نشان کرد: مرکز ملی فرش ایران طی ۲ سال اخیر به دلیل مشکلاتی که در ساختار خود داشته است، بودجه اش به ادارات مربوطه انتقال نیافته است، همین بودجه فرش امسال خراسان رضوی در بخش ارتقای قالی بافان و برگزاری المپیاد فرش اختصاص نیافت.

زارع به مشکلات بانکی و نقدینگی کارگاههای قالی بافی اشاره و بیان کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان متولی هنر – صنعت فرش ایران زمانی می تواند از کارگاه تولیدی حمایت کند که کارگاه صنعتی باشد اما در حوزه فرش یا کارگاه ها در زمره مشاغل خانگی هستند یا آنقدر کوچک بوده که پروانه صنعتی از این وزارتخانه دریافت نکرده اند.

وی اضافه کرد: قرار است برای رفع مشکلات بانکی قالی بافان یک کنسرسیوم یا انجمنی شکل گیرد که هم مشکلات بانکی، مشکلات ارزی و حوزه صادراتی را با همدیگر در هنر – صنعت فرش دستباف پیش ببرد.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران گفت: صنعت فرش آورده فرهنگی و اجتماعی دارد و به همین منظور اهتمام ویژه ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه سیاستگذاری و مدیریتی برای رونق این بخش شکل گرفته است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید