سخنگوی وزارت امور خارجه: در هر چهار حوزه مورد بحث در وین، پیشرفت داشته‌ایم/ ایران خودش را یکی از پیشگامان همگرایی منطقه‌ای می‌داند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما امیدواریم هیات‌ها با اراده لازم به وین برگردند. اگر طرف‌های دیگر در بازگشت تصمیم‌های خود را در خصوص مطالبات به حق ایران اخذ کرده باشد، مطمئن باشید به سرعت می‌توان به توافق پایدار رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست صبح امروز خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی و ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر اخیر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات متحده عربی موضع ایران در قبال این سفر چیست، گفت: رژیم جعلی اشغالگر قدس، رژیمی است که بحران آفرینی در ذاتش قرار دارد و تنها با ترور، خشونت و خونریزی دوام می آورد. ما تنها نمونه بارزی که امروز به عنوان رژیم آپارتاید داریم این رژیم است. این رژیم به دنبال سلطه یک نژاد و قوم اقلیت در سرزمین‌های اشغالی بوده و به دنبال اقدام طالمانه سیستماتیک علیه ساکنین این مناطق است. این رژیم ننگ جامعه بشری است و این ننگ جامعه بشری سعی دارد بحران‌های خود را به سایر مناطق انتقال دهد. برخی کشورها که به دنبال عادی سازی هستند بدانند که ایران نه تنها این اقدامات را محکوم می‌کند بلکه معتقد است این کشورها باید ندای مردم خود را بشنوند و به این تفرقه افکنی در دنیای اسلام پایان دهند.

در هر چهار حوزه مورد بحث در وین پیشرفت‌هایی داشته‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به این که هیات‌های مذاکره کننده به پایتخت‌ها برگشته‌اند، آیا زمان خاصی برای پایان مذاکرات مشخص شده است، گفت: ما چندباری در این مسیر تنفس داشته‌ایم اما در هر چهار حوزه مورد بحث در وین پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که در برخی پیشرفت و سرعت بیشتر بوده است و در برخی به دلیل بی‌عملی طرف مقابل با کندی همراه بوده است. ما امیدواریم هیات‌ها با اراده لازم به وین برگردند. اگر طرف‌های دیگر در بازگشت تصمیم‌های خود را در خصوص مطالبات به حق ایران اخذ کرده باشد، مطمئن باشید به سرعت می‌توان به توافق پایدار رسید.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص جرئیات نامه انتقادی سعید جلیلی در خصوص مذاکرات وین، گفت: مناسب است پاسخ این سوال را از خود ایشان بگیرید اما می‌توانم بگویم ما با اجماع در حال مذاکره در وین هستیم و همه باید این سرمایه را پاسخ بدارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه مغرب مبنی بر اینکه ایران به دنبال گسترش تشیع در این کشور، گفت: این اولین بار نیست که وزیر خارجه مغرب این اظهارات بی‌اساس را مطرح می‌کند. به خاطر احترام به مردم مسلمان و فرهیخته مغرب همواره تلاش کردیم از این اظهارات عبور کنیم ولی خود وزیر خارجه مغرب بهتر از هر کسی می‌داند که شاهد رفتارهای این کشور در حوزه توسل به خشونت و دخالت‌های نظامی در برخی کشورهای دیگر باعث چه تنش‌هایی در منطقه است. توصیه می‌کنیم که باید زودتر به دامان ملت خود برگردند و به جای فرافکنی‌های بی ارزش تلاش کنند عضو مسئولی در جامعه اسلامی و کشورهای مسلمان باشند.

ایران خودش را یکی از پیشگامان همگرایی منطقه‌ای می‌داند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که عراق یکی از بزرگترین بازارهای ایران در خصوص صادرات نفت بود و حالا شاهد توافق عراق و عربستان در خصوص شبکه برق هستیم، آیا این تفاهم تاثیری بر صادرات ایران می‌گذارد، گفت: ما از گسترش روابط کشورهای منطقه از جمله میان عراق و عربستان استقبال می‌کنیم. ایران خودش را یکی از پیشگامان همگرایی منطقه‌ای می‌داند. در منطقه فضا برای همگرایی وجود دارد. عراق هم در ابعاد مختلف نیازمند این همگرایی است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش دستگاه دیپلماسی به استفاده توئیتر وزارت امور خارجه کانادا از نام جعلی «خلیح عربی» گفت: دولت کانادا برخی اختلافات سیاسی را به مرز مسائل بچه‌گانه کشانده است. نام کشورها و مناطق نمی‌تواند تابعی از خواست سیاسی کشوری باشد. دولت کانادا اولین بار نیست که برای مطامع و اغراض سیاسی خود دست به این کارها می‌زند. جامعه فرهیخته ایرانیان در کانادا هر روزه رفتار دو روی دولت کانادا را می‌بیند از یک طرف اشک تمساح می‌ریزد و از سوی دیگر به هویت ایرانی حمله کند. این اظهارات ارزش حقوقی ندارد و به خوبی ذات این دولت را نشان می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص تغییر سفرا تحولی صورت گرفته است، گفت: در مسیرهای حاکمیتی حکمرانی خوب ایجاب می‌کند که در فرآیندهای تعریف شده چهار دهه حکومت در جمهوری اسلامی مسیرهایی که باید طی شود به صورت حکمیانه و عادی طی شود. در وزارت خارجه مسیر تغییر و تحول در حوزه‌های مختلف به صورت طبیعی در حال انجام است. ۴۰ کشور در فرآیند تغییر سفرا هستند که برخی تغییر کرده‌اند و برخی در حال بازگشت هستند.

امیدواریم شاهد اثرات گفت‌وگوی روسای جمهور ایران و فرانسه در مذاکرات وین باشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص جرئیات مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه و تاثیر آن بر مذاکرات وین گفت: مراودات در سطوح مختلف تاثیر زیادی در ایجاد پل میان تصمیم گیران دارد. فرانسه و ایران، هم در سطح مذاکرات وین و هم در سطح روسای جمهوری گفت‌وگو داشته‌اند. مواضع تهران به خوبی تببین شده و امیدواریم به طور موثر شاهد اثرات این گفت‌وگو در مذاکرات وین باشیم.

ایران همواره سعی کرده صدای مظلومیت مردم یمن باشد

خطیب‌زاده در واکنش به حملات گسترده ائتلاف عربستان به یمن نیز گفت: ائتلاف خودخوانده مردم یمن را هدف حملات کور خود قرار داده است. مردم یمن قربانی این تجاوز در چند سال گذشته هستند. ایران همواره سعی کرده صدای مظلومیت مردم یمن باشد و از سازوکارهای بین‌المللی استفاده کند که به درد و رنج مردم یمن و از طریق چارچوب‌های سیاسی و گفت‌وگوهای یمنی – یمنی استفاده کند. چرخه خشونتی که توسط برخی کشورهای منطقه علیه مردم یمن آغاز شده بی پایان است مگر این‌که نقطه پایانی بر اقدامات تجاوزکارانه خود بگذارند.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا «سامانه پرسمان میخک» راه اندازی شده است، گفت: در خصوص سامانه پرسمان میخک در خصوص تردد ایرانیان از چند هفته قبل فعال شده و کمیته بین نهادی به میزبانی وزارت امور خارجه در این خصوص تشکیل شده است. چند هزار درخواست در آنجا ثبت شده و پاسخ بیش از ۸۰ درصد آماده شده است. تعداد قابل توجهی از درخواست ها هم ربطی به تردد به ایران ندارد و بیشتر مشکلات نظام وظیفه مطرح می شود. سامانه پرسمان در هفته گذشته به سری اول سوالات پاسخ داده است. آنهایی که پاسخ خود را دریافت نکرده‌اند، پیگیری کنند. تشکیل این سامانه اتفاق مبارک و میمونی است.

دیدگاهتان را بنویسید