ساماندهی بازارچه‌های مرزی در دستور کار است

معاون مدیرکل دفتر اقتصاد وزارت کشور گفت: راه اندازی و ساماندهی بازارچه های مرزی باید اشتغال و معیشت خانواده‌های مرزنشین را به دنبال داشته باشد.

به گزارش اعتمادساز، رضا ملک زاده روز یکشنبه در حاشیه سفر به تایباد و بازدید از بازارچه مرزی دوغارون افزود: رویکرد بازارچه‌های مرزی باید به گونه‌ای باشد که علاوه‌بر رعایت چارچوب قوانین جاری کشور، انگیزه ساکنان ۲ طرف مرز برای فعالیت در این مناطق حفظ شود.
وی ادامه داد: رونق و توسعه بازارچه های مرزی در کنار فعالیت های اقتصادی، افزایش امنیت مرزها، مهاجرت معکوس به روستاها و رونق مناطق شهری و روستاهای نوار مرز را به همراه دارد.
معاون مدیرکل دفتر اقتصاد وزارت کشور گفت: اقتصاد نواحی مرزی شاخص اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه و نیز امرار معاش مردم مرزنشین است و از این طریق ساکنان نواحی مرزی کشورهای همسایه می توانند در کنار هم و با هم از مزیت ها و منابع مشترک استفاده کنند و این امر می تواند منجر به ایجاد فرصت های شغلی و شکل گیری یک نوع مزیت نسبی در این مناطق شود.
ملک زاده افزود: باید از همه ظرفیت‌های منطقه برای رونق و احیای بازارچه‌های مرزی استفاده کرد که این مهم نقش زیادی در ایجاد اشتغال پایدار دارد.
وی به روابط اقتصادی ایران و افغانستان از طریق دروازه دوغارون اشاره کرد و ادامه داد: مرز دوغارون مهم ترین دروازه اقتصادی ایران با افغانستان است که رونق و پویایی بازارچه مرزی دوغارون روابط اقتصادی این ۲ کشور را افزایش خواهد داد.
وی اظهار کرد: دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به ایجاد تحول در حوزه اقتصادی بازارچه‌های مرزی سراسر کشور دارد که در سایه آن مرزنشینان بتوانند به خواسته های خود نسبت به تامین معیشت داشته باشند.
استان خراسان رضوی در مسیر تجارت خارجی با کشورهای آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می رود، این استان دارای پنج گمرک در دوغارون، لطف آباد، باجگیران، سرخس و مشهد و ۲ بازارچه مرزی باجگیران و دوغارون است که مراودات داخلی و خارجی استان با کشورهای دیگر از این گمرک و بازارچه های مرزی انجام می گیرد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید