سازمان ملل: طالبان تعدادی از نیروهای امنیتی و مقامات سابق را کشته‌‌اند

یک گزارش سازمان ملل که توسط رویترز مشاهده شده‌است، می‌گوید که طالبان و متحدانش تعداد زیادی از مقامات سابق افغانستان، اعضای نیروهای امنیتی و افرادی که از زمان خروج نیروهای ایالات متحده با نیروهای خارجی همکاری می‌کردند را کشته اند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، گزارش آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت سازمان ملل، تصویری از بدتر شدن شرایط زندگی برای ۳۹ میلیون نفر جمعیت افغانستان علیرغم پایان جنگ با تسلط طالبان در ماه آگست را به تصویر می‌کشد.

گوترش گفته‌است: «یک سیستم پیچیده اجتماعی و اقتصادی در حال تعطیل‌شدن است.»

این گزارش جدیدترین نوع از سلسله هشدارهایی است که دبیرکل سازمان ملل در ماه‌های اخیر درباره بحران‌های انسانی و اقتصادی در افغانستان داده است؛ شرایطی که پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای خارجی از افغانستان و قطع کمک‌های خارجی شدت گرفته‌است.

گوترش به شورای امنیت سازمان ملل توصیه کرده که تجدید ساختار مأموریت سازمان ملل برای مقابله با این وضعیت، از جمله ایجاد یک واحد جدید نظارت بر حقوق بشر را تصویب کند.

در این گزارش آمده‌است که مأموریت سازمان ملل «به دریافت ادعاهای موثق درباره قتل، ناپدید شدن اجباری و سایر تخلفات» علیه مقامات سابق، اعضای نیروهای امنیتی و افرادی که با وجود عفو عمومی اعلام‌شده توسط طالبان برای گروهی که برای نظامیان خارجی به رهبری ایالات متحده کار می‌کردند، ادامه می‌دهد.

این مأموریت اعلام کرده‌است که بیش از ۱۰۰ نفر از این افراد از ۱۵ آگست تاکنون – بیش از دوسوم آن‌ها توسط طالبان یا افراد وابسته به آن‌ها – طبق گزارش‌های موثق کشته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید