زیان اقتصادی کشاورزان در برداشت گوجه‌فرنگی قوچان

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قوچان گفت: به دلیل شرایط اقلیمی به وجود آمده و نبود رشد در قیمت گوجه‌فرنگی برای سال جاری، متأسفانه کشاورزان قوچان با زیان اقتصادی روبرو شدند و هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت این محصول با یکدیگر همخوانی نداشته است.

به گزارش اعتمادساز، حمید کاروانی اظهار کرد: کشت محصول گوجه‌فرنگی در سال جاری برای این شهرستان در سطح ۶۰۰ هکتار بوده است که میزان عملکرد در هر هکتار به حدود ۴۵ تن می‌رسد و حدود ۲۷ هزار تن برداشت از کل اراضی صورت گرفت.

وی بابیان اینکه میزان کشت این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته دارای رشد ۵۰ تا ۶۰ هکتاری بوده است، گفت: نکته مهمی که موجب شد کشاورزان برای سال جاری نسبت به کاشت این محصول تمایل بیشتری نشان دهند قیمت مناسب آن بود که حدود ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در سال قبل قیمت‌گذاری می‌شد و گوجه‌فرنگی هم نسبت به دیگر محصولات از درآمد مناسبی برخوردار شد.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قوچان با یادآوری این موضوع که امسال به دلیل خشک‌سالی و شرایط دمایی بالا، عملکرد مزارع کاهش ۱۰ درصدی را از خود نشان می‌دهد، بیان کرد: به دلیل شرایط اقلیمی به وجود آمده و نبود رشد در قیمت گوجه‌فرنگی برای سال جاری، متأسفانه کشاورزان با زیان اقتصادی روبرو شدند و هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت با یکدیگر همخوانی نداشته و کشاورز به‌سختی هزینه‌ها را جبران کرده است.

کاروانی با اشاره به اینکه محصول گوجه‌فرنگی امسال قوچان باب دل کشاورز ازنظر اقتصادی نبوده است، افزود: بر اساس محاسبات انجام‌شده هزینه‌های تمام‌شده برای کشاورز در محصول امسال حدود ۴ هزار تومان در هر کیلو بود و با توجه به قیمت ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی امسال یعنی باید هزینه‌ای از جیب توسط گوجه کار گذاشته شود تا این زیان اقتصادی را جبران کند.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین اصل در کشاورزی تناژ و عملکرد در هکتار است یعنی زمانی کشاورز می‌تواند توقع سود مناسب را از کاشت محصول داشته باشد که حدود ۶۰ تا ۷۰ تن در هر هکتار برداشت انجام دهد اما وقتی این رقم به زیر ۴۰ تن برسد خسارت سنگینی را به وجود آورده و اقتصادی نیست.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قوچان، گوجه‌فرنگی را یک محصول پرآب طلب دانست و خاطرنشان کرد: آب در جنوب خراسان رضوی یک عامل محدودکننده به شمار می‌رود و بیشتر شهرها در آن مناطق به کاشت محصولی مثل پسته روی می‌آوردند و محصولی همچون گوجه‌فرنگی و سبزی و صیفی بیشتر در شهرهایی همچون قوچان، فریمان و… کشت می‌شود.

کاروانی بابیان اینکه قوچان به‌عنوان بام خراسان رضوی شناخته‌شده و به دلیل ارتفاع از سطح دریا محصول باکیفیت و لطافت بیشتری را ازنظر ارزش غذایی می‌تواند در مزارع خود پرورش دهد، گفت: برای گوجه‌فرنگی ترش بودن یک آیتم مهم در بازارپسندی و تازه خوری این محصول است و از این منظور قوچان حرفی برای گفتن در خراسان رضوی دارد.

وی قوچان را یکی از شهرستان‌های مهم خراسان رضوی در کاشت محصولات سبزی و صیفی برشمرد و تصریح کرد: اگر کاشت این محصول به سمت گلخانه‌ای برود می‌توان مصرف آب را هم کنترل کرد و از این منظر مشکلاتی آبی مرتفع شده و متوسط عملکرد هم افزایش پیدا می‌کند.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید