زلزله افغانستان به قناتهای «صالح‌آباد» خراسان رضوی آسیب رساند

معاون فرماندار شهرستان صالح آباد گفت: زلزله‌های رخ داده در افغانستان به شماری از قناتهای شهرستان مرزی «صالح آباد» خراسان رضوی آسیب رساند.

به گزارش اعتمادساز، مرتضی یوسفی افزود: بر طبق بررسی ها بر اثر این زمین لرزه ها، چند رشته قنات در ۲ روستای مرزی بخش «جنت آباد» و یک روستا در بخش مرکزی شهرستان صالح آباد ریزش داشته است.

وی گفت: در حال حاضر گروه های ارزیاب برای برآورد میزان خسارت به قناتهای شهرستان صالح آباد در حال بررسی روستاهای یاد شده هستند.

معاون فرماندار صالح آباد بیان داشت: هرچند زلزله های یاد شده موجب بروز شکاف و ترک در برخی منازل روستایی در مناطق مرزی شده اما در مجموع خسارتی بابت تخریب بناها نداشته ایم.

شهرستان صالح آباد ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان دارد که نیمی از آن با همسایه شرقی است، مرکز این شهرستان در ۲۵۱ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

۱۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان صالح آباد ساکن شهرهای صالح آباد و جنت‌آباد هستند و بقیه نیز با کشاورزی دیم در ۹۱ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار زندگی می کنند.

نخستین زلزله افغانستان (روز شنبه، 15 مهرماه) با قدرت ۶.۳ ریشتر در عمق هفت کیلومتری سطح زمین در شمال هرات، منطقه «قره‌باغ» افغانستان به وقوع پیوست و دومین زمین لرزه در ساعت ۱۰ و ۱۹ دقیقه و ۴۵ ثانیه به قدرت ۵.۶ ریشتر و در عمق ۲۰ کیلومتری زمین در منطقه «تیرپل» در شمال افغانستان رخ داد.

بنا به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، همچنین ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه و یک ثانیه روز شنبه، زمین لرزه سوم در منطقه “کوهستان” در شمال هرات به بزرگی ۴.۱ ریشتر و در عمق ۱۵ کیلومتری زمین ثبت شد و چهارمین زمین لرزه نیز با شدت ۶.۵ ریشتر در ساعت ۱۰ و ۴۲ دقیقه و ۵۳ ثانیه در عمق ۲۱ کیلومتری زمین در منطقه “گوریان” هرات به ثبت رسید.

این پس لرزه نیز مشهد و شهرستانهای شرقی استان خراسان رضوی را لرزاند، به طوریکه در برخی از مناطق مردم سراسیمه به خیابانها آمدند.

کانون این زمین لرزه در فاصله ۲۸۱ کیلومتری شهر مشهد و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر هرات افغانستان بوده است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید