رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار: معیشت کارگر وابسته به مهار تورم است

ییس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه بدنبال افزایش دستمزد کارگران نیستیم، گفت: اگر تورم مهار شود، معیشت مردم از جمله کارگران بهبود یافته و پول ملی در جایگاه واقعی خود قرار می‌گیرد.

به گزارش اعتمادساز، اولیا علی بیگی روز پنجشنبه در دومین روز از همایش مشترک مدیران روابط کار و روسای ادارات تشکلهای کارگری و کارفرمایی سراسر کشور در مشهد افزود: امنیت شغلی یکی از مشکلات اساسی جامعه کارگری است که نه تنها کرامت نیروی کار را زیر سوال برده، بلکه آزادگی را از تشکلهای کارگری هم سلب کرده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه در هفته گذشته ساماندهی قراردادهای موقت کارگران با تلاشهایی که طی ۲ سال گذشته انجام شد و پیشنهادهایی که تشکلهای کارگری در محضر رییس جمهور مطرح کردند و از امنیت شغلی به عنوان دغدغه اصلی جامعه کارگری برشمردند، به نتیجه رسید.

به گفته وی، کلیات ساماندهی قراردادهای موقت و امنیت شغلی به تصویب رسید که امید است در جزئیات آن نیز به نتیجه برسیم.

رییس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با تاکید بر اینکه نباید به موضوع دستمزد احساسی یا سیاسی نگاه کرد، گفت: مزد یک موضوع اقتصادی است که اکنون با معیشت مردم گره خورده و نباید با آن بازی کرد، بلکه باید درباره مزد براساس واقعیت ها تصمیم گرفت.

وی ادامه داد: به دنبال افزایش مزد نیستیم، ما می گوییم تورم را مهار کنید تا با مهار تورم، معیشت مردم ارتقا پیدا کند و پول ملی در جایگاه واقعی خودش قرار گیرد، اما بدون آن مجبور هستیم دستمزدی که بر مبنای واقعیت باشد و بتواند حداقل ها و ضرورتهای خانواده کارگری را تامین کند، مطالبه کنیم.

علی بیگی اضافه کرد: مساله مزد مطالبه جدی جامعه کارگری است که امیدوارم در حوزه سه جانبه گرایی و تعاملی که بین شرکای اجتماعی با حفظ همه حرمتها صورت می گیرد به یک تصمیم درست برسیم که رضایت خلق در آن باشد.

جامعه کارگری با حداقل حقوق ها مشکل دارد

رییس انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای خدماتی، پشتیبانی، فنی و مهندسی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: در این دوره کارهای بسیار مثبتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام گرفته و صنف کارفرمایی معتقد به حق الناس بودن است.

احمد عبدالله زاده با بیان اینکه اگر وضع معیشت کارگر خوب باشد، اوضاع کارفرما نیز خوب است، افزود: این دو قشر به هم متصل هستند و اگر کارگری نباشد، کارفرمایی هم نیست، جامعه کارگری با این حداقل حقوق واقعا مشکل دارد.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران نیز در این نشست گفت: ۱۲ سال است که رهبر معظم اتقلاب سالها را با موضوع اقتصادی نامگذاری می کنند، زیرا که ضعف امروز کشور در حوزه اقتصادی و موتور محرک اقتصاد کشور هم بنگاه های اقتصادی هستند.

سیفی افزود: حوزه روابط کار یکی از مباحث مهم است که می تواند به رشد اقتصاد و رشد فعالیت بنگاه های اقتصادی کمک کند، در هر کشوری حوزه روابط کار حلقه میانی بین مردم و حاکمیت و موتور محرک آن اجتماع است، از سوی دیگر کیفیت منابع انسانی حرف اول را در موفقیت بنگاه های اقتصادی می زند.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۷۰۰ تشکل کارفرمایی اظهار کرد: تا زمانی که ما کارفرمایان از همه چیز در فعالیت های اقتصادیمان بترسیم، دیگر ذهنمان به حوزه تولید متمرکز نخواهد شد، آن وقت است که اقتصاد کشور دچار مشکل می شود و در حقیقت همه ما درگیر می شویم.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران با تاکید بر ایجاد یک پیوست رسانه ای برای حوزه روابط کار گفت: باید رسانه ای در کنار روابط کار وجود داشته باشد که در همه استانها هم تشکلها و هم معاونت روابط کار و هم کارفرمایان بتوانند حرفشان را بزنند، این ضعف رسانه ای است که زحمات این سه قشر دیده نشود.

در همایش ۲ روزه مدیران روابط کار و روسای ادارات تشکلهای کارگری و کارفرمایی سراسر کشور، مدیران تشکلهای مختلف کارگری و کارفرمایی به دغدغه های خود پرداختند که از دیگر موارد مطرح شده در این ۲ روز مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان بود که بارها مورد تاکید قرار گرفت.

در این همایش که معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی حضور داشت، سامانه صدور شناسه ملی برای سازماندهی تشکلها و سازمانهای کارگری و کارفرمایی رونمایی شد و به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردند.

معاون روابط کار وزیر کار در حاشیه این همایش در پاسخ به سوالی در خصوص تصویب دستمزد سال ۱۴۰۳ برای قشر کارگران گفت که جلسات کارشناسی در این زمینه مبنی بر تعیین حقوق کارگر بر مبنای واقعیتها در حال برگزاری است و نظرات و پیشنهادها به شورای عالی کار ارایه می شود که تصمیم این شورا در اسفندماه اعلام خواهد شد.

همایش مدیران روابط کار و روسای ادارات تشکلهای کارگری و کارفرمایی سراسر کشور امروز پنجشنبه با برگزاری دوره ها و کلاسهای آموزشی در مشهد به کار خود پایان داد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید