رییس اداره امور منابع آب شهرستان: جرایم قاچاق آب در خواف بازدارنده نیست

رییس اداره امور منابع آب خواف گفت: جرایم مربوط به قاچاق آب در این شهرستان مرزی خراسان رضوی بازدارنده نیست.

به گزارش اعتمادساز، مهدی سالاری افزود: نیاز صنابع بزرگ فولادی و «پلاسری» به آب و از طرفی بازدارنده نبودن جرایم در این زمینه، موجب افزایش انگیزه متخلفان در حفر چاه غیرمجاز و یا انتقال و فروش آب به صورت تانکری شده است.

وی ادامه داد: انتقال آب تانکری صرفا با مجوز اداره منابع و پس از اقدامات اداری امکان پذیر است که طبق هماهنگی بعمل آمده با دادستان عمومی و انقلاب و فرماندهی انتظامی شهرستان خواف، هر تانکر و ماشین حمل آب بدون مجوز مذکور به پارکینگ منتقل می شود.

رییس اداره امور منابع آب خواف با اشاره به توقیف تانکر ۱۲ هزار لیتری غیر مجاز در حال آبگیری از علمک غیرمجاز نصب شده در سایت شهرک صنعتی «خرگرد» این شهرستان در روزهای گذشته تصریح کرد: این تانکر با هماهنگی مراجع قضایی و دادستان عمومی و انقلاب خواف توقیف و به پارکینگ منتقل شد.

وی بیان کرد: مجوز عرضه این آب تنها برای استفاده از کارگاههای مستقر در شهرک صنعتی خرگرد بوده ولی این تانکر به صورت غیر مجاز اقدام به آب گیری جهت فروش آن به صورت قاچاق می کرده است.

سالاری تصریح کرد: به مدیر عامل شهرک صنعتی خرگرد خواف هم تاکید شد که ضمن رعایت موازین قانونی و جلوگیری از آب فروشی، نسبت به جمع آوری علمک غیرمجاز نیز اقدام کند.

مجتمع سنگ‌ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌ آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر است و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید