رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: فرهنگ مصرف انرژی نیازمند تغییر است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اثربخش نبودن استمرار محدودیتهای مصرف برق و گاز برای صنایع به منظور اعمال مدیریت مصرف گفت: راهکار این بخش آن است که یا تولید برق و گاز در کشور افزایش یابد و یا اینکه فرهنگ مصرف انرژی در تمام ابعاد زندگی اصلاح شود.

به گزارش اعتمادساز، محمدرضا توکلی زاده افزود: مساله کمبود برق و گاز یک مساله علمی است که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قابل حل نبوده بلکه راه حلی در این زمینه اصلاح الگوی مصرف توسط مردم است، در حدی که حداقل ۳۰ درصد مصرف انرژی خود را کاهش دهند.

وی بیان کرد: بحران کنونی در بخش انرژی کشور نشات گرفته از کم کاری در سالهای گذشته نسبت به افزایش ظرفیت تولید و توزیع آن است و اگر غفلت در این بخش امروز نیز ادامه یابد آیندگان دچار مشکل خواهند شد.

توکلی زاده با گرامیداشت روز خبرنگار گفت: اصحاب رسانه سرآغاز خط تولید در یک جامعه بوده و نقش آنان در توسعه انکارناپذیر است، خبرنگاران نیروهای بازدارنده ای هستند که می توانند مانع از تداوم رفتارهای نامناسب صاحب منصبان شوند، رفتارهای درست را در جامعه تشویق و رفتارهای نادرست را مذمت کنند.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: انعکاس دغدغه های جامعه تولید توسط خبرنگاران باعث می شود که صدای فعالان بخش خصوصی از سوی مسوولان شنیده شود، اثرگذاری این شغل زیاد و بعضا سرنوشت جامعه را تغییر می دهد.

وی با اشاره به هماهنگی و تعامل بخش خصوصی استان با نهادهای متولی دولتی گفت: اتاق بازرگانی در جایگاه مشاور تلاش می‌کند تا علاوه بر مطالبه‌گری، تحلیل‌های کارآمدی را نیز برای ریشه‌یابی مشکلات ارائه کند و راهکارهایی را نیز در این مورد بیان نماید، هماهنگی بین بخش خصوصی و مدیران دولتی در استان تا آنجا است که برنامه مشترکی تحت عنوان «شنبه‌های اقتصادی» با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استان در اتاق بازرگانی برگزار می شود و مطالبات و دغدغه های بخش خصوصی و راهکار مدیران برای حل آنها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

درهای اتاق بازرگانی به روی همه باز است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه در این دوره مدیریتی، “درهای اتاق به روی همه باز است” گفت: در دوره دهم این اتاق، ۲۰ کمیسیون تخصصی شکل گرفته که هر کمیسیون ۲۵ نفر عضو از فعالان اقتصادی استان دارد، به این معنا که حداقل ۵۰۰ نفر از فعالان اقتصادی استان هر ۱۵ یا ۲۰ روز نشست مشورتی را در محل اتاق بازرگانی برگزار می کنند.

محمدحسین روشنک با اشاره به جایگاه والای خبرنگاران افزود: خبرنگار جامعه و خبرنگار اقتصادی، اقتصاد را می سازد.

وی اظهار داشت: عمده مشکلاتی که ریشه آنها در استان وجود دارد، با پیگیری تشکل‌های اقتصادی، همراهی مسوولان استان و تعامل خوبی که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شکل گرفته، قابل چاره‌جویی است اما مسئله اینجاست که بعضی تصمیم‌سازی‌ها برای برداشتن موانع، موکول به اقدام در مرکز مانده و تبعات آن دامنگیر فعالان اقتصادی در استان‌ها می‌شود. نقش رسانه‌ها در انتقال این مسائل در سطح ملی نیز بسیار مهم خواهد بود.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: باید از خبرنگارانی که تلاش‌های ارزشمندی در مسیر آگاه‌سازی و مطالبه‌گری ایفا می‌کنند، قدردانی کرد اما بعضا برخی رسانه ها از روی شتاب، تحلیل‌ها و تفسیرهای غلطی را ارایه می دهند.

احمد اثنی عشری با اشاره به نقش موثر رسانه ها در پیشبرد اهداف اقتصادی خراسان رضوی، اظهار امیدواری کرد، رسانه ها در تبیین جایگاه واقعی صنعتگران، فعالان بخش خصوصی را یاری دهند.

وی دو دغدغه جدی بخش خصوصی را بحران انرژی و اثرات آن بر روی بخش‌های مولد و همچنین رویکرد دولت به آینده اقتصاد کشور در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و خواستار توجه فعالان رسانه‌ای به این مباحث شد.

در پایان این نشست خبرنگاران به دغدغه ها و دیدگاه های خود در تعامل با فعالان بخش خصوصی و انعکاس اخبار در این حوزه پرداختند و پیشنهاد تشکیل کمیسیون یا کمیته ای ویژه رسانه ها در اتاق بازرگانی خراسان رضوی را دادند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید