روسیه واقعا چه می خواهد؟

محمد هاشمی، روزنامه‌نگار سیاسی مقیم تهران در مطلبی برای وبگاه تحلیلی انجمن بین‌المللی خلیج فارس با عنوان «بازی دوگانه روسیه در مذاکرات برجام» نوشت: به نظر می‌رسد روس‌ها بر تأثیر مسکو بر ایران تأکید می‌کنند تا نشان دهند که روسیه معامله‌گر کلیدی در هر توافق آینده‌ای خواهد بود.

به گزارش اقتصاد نیوز، با از سرگیری دور جدید مذاکرات میان ایران «۱+۵»، روسیه به دنبال ایفای نقشی اساسی در این روند بوده است. دیپلمات‌های روسی برخلاف رویکردشان در سال ۲۰۱۵، سیگنال‌های مثبتی ارسال می‌کنند و اظهارات خوش‌بینانه می‌کنند، حتی به این معنا که مذاکره‌کنندگان ایرانی از «مواضع حداکثری» خود در طول مذاکرات عقب‌نشینی خواهند کرد. در واقع، به نظر می‌رسد روس‌ها بر تأثیر مسکو بر ایران تأکید می‌کنند تا نشان دهند که روسیه معامله‌کننده کلیدی در هر توافق آینده‌ای خواهد بود.

حمیدرضا عزیزی، محقق مؤسسه امنیت و امور بین‌الملل آلمان (SWP) در برلین، به نویسنده این مقاله گفت: «موضع روسیه در قبال برجام حداقل از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای کاملاً ثابت بوده است… آنچه ما می‌توانیم مشاهده کنیم تغییر تاکتیک روسیه از نظر تلاش برای قرار گرفتن در مرکز توجه و ایفای نقش خود به عنوان یک بازیگر محوری است».

دیدگاهتان را بنویسید