رسوایی جدید دولت جانسون؛ تماشای بازی کریکت در بحبوحه سقوط کابل!

طبق گزارش‌ها، رئیس دفتر نخست‌وزیر انگلیس در بحبوحه سقوط دولت افغانستان و بعد خروج آشفته نظامیان غربی از این کشور، مشغول خوشگذرانی و تماشای بازی کریکت بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، گزارش شده که دستیار ارشد بوریس جانسون در حالی که طالبان در افغانستان در حال به قدرت رسیدن بودند، مشغول تماشای مسابقه کریکت بوده است!

«دن روزنفیلد» رئیس دفتر نخست‌وزیر انگلیس در اولین روز مسابقه آزمایشی بین انگلیس و هند در زمین کریکت «لورد» که در روز ۱۲ اوت، درست سه روز قبل از تسلط طالبان بر کابل برگزار شد، حضور داشت. این مقام ارشد دولت انگلیس در یک مسابقه کریکت دیگر در ۲۱ اوت – یکی از آخرین روزهای تخلیه آشفته انگلیس از پایتخت افغانستان- نیز شرکت کرد.

افشاگری‌هایی که توسط «ساندی تلگراف» گزارش شده، در حالی است که عملکرد دولت انگلیس در قبال تسلط طالبان به طور گسترده محکوم شده و هفته گذشته، جانسون در مورد نقش شخصی خود در کمک به خارج کردن سگ‌ها و گربه‌ها از کابل توسط یک موسسه خیریه حیوانات در حالی که هزاران نفر در پایتخت افغانستان جا ماندند، بار دیگر زیر ذره‌بین قرار گرفت.

علیرغم اینکه مکاتبات افشا شده حاکی از آن بوده که «دومینیک راب» وزیر امور خارجه وقت و شماره ۱۰ (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) در این تصمیم دخیل بوده‌اند، جانسون گزارش‌ها را رد کرد. راب همچنین به دلیل گذراندن تعطیلات در قبرس در مرحله بحرانی مسئله افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.

«دیوید دیویس» وزیر سابق برگزیت که علناً خواستار استعفای نخست‌وزیر به دلیل رسوایی «پارتی‌گیت» شده است، به تلگراف گفت: این انعکاس اخلاق کاری و تعهد کارکنان شماره ۱۰ است که یکی از اعضای ارشد دولت زمانی که افغانستان در حال سقوط است و شماره ۱۰ خواستار بازگشت وزیران از تعطیلات است، به خوشگذرانی می‌پردازد.

پیش‌تر، «کِر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس گفت، اخراج بوریس جانسون از دولت، به سود منافع ملی این کشور است. استارمر گفت:‌ وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم این است که نخست‌وزیری داریم که اقتدار اخلاقی برای رهبری را از دست داده است. ما از وضعیت همه‌گیری [ویروس کرونا] خارج نشده‌ایم و به دولتی نیاز داریم که اقتدار اخلاقی برای رهبری داشته باشد و نخست‌وزیر ما آن را از دست داده است.

رهبر حزب کارگر با اشاره به رسوایی اخیر دولت انگلیس موسوم به پارتی‌گیت افزود: هنگامی که اکثریت بالایی از مردم بریتانیا در حال پیروی از قانون دولت (درخصوص قرنطینه) بودند، خود دولت و نخست‌وزیر در حال مهمانی گرفتن در داونینگ استریت بودند. این کار باعث ایجاد استرس روانی مردم شده است.

اخیراً افشا شد که دولت انگلیس شب خاکسپاری شوهر ملکه این کشور دو مهمانی جداگانه برگزار کرده بود. در همین راستا سخنگوی دولت انگلیس از ملکه عذرخواهی کرد. عذرخواهی دولت انگلیس از ملکه پس از آن صورت گرفت که جانسون همچنین در جلسه پارلمان بابت برگزاری یک مهمانی دیگر در سال ۲۰۲۰ و در اوج برقراری محدودیت‌های شدید کرونایی مجبور به عذرخواهی شد.

در میانه این رسوایی‌ها، نظرسنجی مرکز «ساوانتا کامرس» از ۲۱۵۱ شهروند انگلیسی نشان داده ۴۲ درصد حامی حزب کارگر و ۳۲ درصد حامی حزب محافظه‌کار هستند. نتایج این نظرسنجی بالاترین میزان حمایت از حزب کارگر از سال ۲۰۱۳ را نشان می‌دهد. این در حالی است که بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در انتخابات سال ۲۰۱۹ پیروزی قاطعی کسب کرده بود اما اکنون ۷۰ انگلیسی‌ها خواستار استعفای او هستند.

دیدگاهتان را بنویسید