رسانه مهم‌ترین عامل در تغییر نگرش افراد است

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی گفت: رسانه به عنوان نقش آفرین در حوزه آموزش؛ مهم‌ترین رکن در تغییر نگرش افراد است، با اطلاع‌رسانی و آموزش‌هایی که می‌دهد، باورها و آگاهی‌های گذشته مردم را مورد هجمه قرار می‌دهد که در نهایت موجب تغییر رفتار می‌شود.

اهمیت رسانه مکتوب

علیرضا رمزی با حضور در محل دفتر روزنامه اعتماد خراسان رضوی ضمن تقدیر و تشکر از حضور و تلاش رسانه‌ها‌ در انتقال اطلاعات صحیح به مردم، به اهمیت جایگاه رسانه مکتوب اشاره کرد و افزود: اهمیت رسانه مکتوب در این حوزه، میزان اعتمادسازی و صحت اطلاعات منتشر شده از سوی آن است.

وی ضمن اشاره به نقش رسانه در فرهنگ‌سازی عنوان کرد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا، استفاده از ماسک، بسیار کم و رفتاری غیرمعمول به نظر می‌آمد اما اکنون بعد از گذشت چندماه به واسطه نقش موثر رسانه‌ها، به رفتار عادی و معمول تبدیل شده است.

40 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند

سرپرست اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی بیان کرد: از نظر تاریخچه‌ای اولین سازمان بیمه‌ای کشور در مهرماه سال 74 پویش 40 میلیون نفری بیمه سلامت شکل گرفت ولی با ۱۶ سال خدمت براساس قانون پنجم ماده ۳۸، سازمان بیمه سلامت تشکیل شد. در ابتدای کار، بیش از 60 درصد افراد جامعه، فاقد پوشش بیمه‌ای بودند اما امروز حدود 40 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

وی در رابطه با جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت تصریح کرد: صندوق کارکنان دولت با جمعیت ۳۷۹ هزار ۸۰ نفر، صندوق اقشار با جمعیت ۱۹۶ هزار و ۷۱۹ نفر، صندوق روستاییان و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر با جمعیت یک میلیون و ۷۵۴ هزار نفر، صندوق بیمه ایرانیان با تعداد ۵۱۰ هزار نفر و صندوق بیمه سلامت همگانی با جمعیت ۸۰۲ هزار نفر و در مجموع ۳ میلیون و ۱۸۳ هزار نفر و ۴۹ درصد آمار استان خراسان رضوی زیر پوشش ما هستند.

رمزی در رابطه با آمار مراکز طرف قرارداد بیان کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۹۰۲ مطب و موسسه درمانی به تفکیک ۲ هزار و ۲۴۵ مطب، ۹۴۶ داروخانه، ۱۲۹ آزمایشگاه، ۱۸۰ درمانگاه، ۶۴ بیمارستان، ۱۸۶ مرکز فیزیوتراپی، ۱۴ مرکز اسکن و ایزوتوپ، ۳۲ شبکه بهداشت و درمان، ۳۱۳ مرکز بهداشت، ۱۱ مرکز جراحی و ۹۵ مرکز تصویربرداری در استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند.

وی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت با تخصیص 1064 میلیارد تومان در پنج ماه ابتدایی سال جاری، عملا بخش عمده‌ای از بدهی‌های انباشته شده از سال 98 خود را تسویه کرده و همچنین مطالبات بخش خصوصی و دولتی مربوط به سال 97 هم به طور کامل پرداخت شده است. علاوه بر این‌ها مطالبات بخش خصوصی مربوط به چهار ماه اول سال جاری نیز پرداخت شده است.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت در رابطه با خدمات در نظر گرفته شده برای بیماران کرونایی، ابراز کرد: برای این بیماران، تمهیدات بیشتری در بخش بستری و خدمات پاراکلینیکی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند از یارانه دولت برای هزینه‌های درمانی خود استفاده کنند باید مراحلی مانند آزمون وسع را پشت سر بگذارند که معمولا بازه زمانی یک ماهه دارد، ادامه داد: این پروسه زمانی برای بیماران کرونایی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند به 24 ساعت تقلیل پیدا کرده است و کسی که به دلیل بیماری کرونا بستری شود، درصورتی که بخواهد از این پوشش استفاده کند، 24 ساعت بعد از ارائه درخواست، بسته به نتیجه آزمون وسع تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. آزمون وسع، شرایط افراد را از جهت دهک و میزان پرداخت که رایگان یا پرداخت سرانه پنجاه درصدی یا صددرصدی مشخص می‌کند.

رمزی با بیان اینکه پس از شکل‌گیری بیمه سلامت بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت ایران هستند، ادامه داد: برای ۸ تا ۱۰ میلیون نفر ایرانی که فاقد پوشش بیمه هستند و برایشان ساز و کاری دیده نشده، براساس اجرای قانون اجباری بیمه همگانی سلامت در کشور که از آبان ماه ۹۸ شکل گرفته، تدبیر شده است و افراد می‌توانند از طریق آزمون از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شوند. اگر افراد در دهک‌های 1، 2 و 3 قرار داشته باشند می‌توانند به طور رایگان از خدمات بیمه سلامت در مراکز دولتی و دانشگاهی استفاده کنند.

نکته اصلی این است که اگر مردم می‌خواهند در هنگام مواجه با بیماری در خصوص پرداخت هزینه‌ها دچار مشکل نشوند، باید پیش از بیماری نسبت به دریافت دفترچه بیمه و برخورداری از خدمات بیمه‌ای اقدام کنند چراکه بیمه بعد از بیماری، هزینه بیماری‌های قبل را پوشش نمی‌دهد. عده‌ای از مردم با این دیدگاه که ما بیمار نمی‌شویم برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خود چه از نوع رایگان و چه از نوع پرداخت سرانه، اقدام نمی‌کنند. درصورتی که این امر، نوعی سرمایه‌گذاری و بسیار مهم است.

مردم به مسائل بیمه‌ای اهمیت نمی‌دهند

وی تاکید کرد: متاسفانه مردم، به اندازه‌ کافی به مسائل بیمه‌ای خود اهمیت نمی‌دهند، آن‌ها برای ماشین خود در وهله اول اقدام به تهیه بیمه‌نامه می‌کنند اما در مورد خود، این‌گونه نبوده و بیماری و اتفاق را از خود، دور می‌دانند. در این راستا، رسانه به عنوان نقش‌آفرین در حوزه آموزش که مهم‌ترین رکن در تغییر نگرش افراد است، جایگاه ویژه‌ای دارد و با اطلاع‌رسانی و آموزش‌هایی که می‌دهد، باورها و آگاهی‌های گذشته مردم را مورد هجمه قرار می‌دهد که در نهایت موجب تغییر رفتار می‌شود. بخشی از این تغییر رفتار، وابسته به الزام قانونی است که در نهایت هر دو در کنار هم منجر به تغییر رفتار می‌شوند.

رمزی به رسیدگی الکترونیک به اسناد بررسی بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح بررسی اسناد بیمارستان‌ها به صورت الکترونیک سالانه افزون بر یک میلیارد تومان در هزینه کاغذ صرفه‌جویی می‌شود. این روند، تاثیر به سزایی در پیش‌گیری از ابتلا به کرونا در بین همکاران، داشت.

وی در رابطه با استقرار متمرکز بودن بیمه سلامت و اینکه می‌توان در کنار بیمه‌های دیگر از این نوع بیمه نیز استفاده کرد، بیان کرد: یکی از مزایای سیستم الکترونیک همین است که امکان دسترسی به اطلاعات بیمه‌شدگان در رابطه با اینکه در کدام سازمان به عنوان بیمه شده اصلی از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند، بین سازمان‌ها وجود دارد و همین ارتباط الکترونیک سبب می‌شود که اگر فردی از خدمات یک سازمان استفاده کند دیگر نمی‌تواند از خدمات سایر سازمان‌ها هم استفاده کند. خوشبختانه از زمان وجود قانون اجبار پوشش بیمه‌ای، تکلیف افراد و همچنین سازمان‌ها در این خصوص روشن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید