رتبه ۲۴ خراسان رضوی در محیط کسب‌وکار

خراسان رضوی در پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در تابستان ۱۴۰۲، علی‌رغم کسب نمره شاخص ۶.۲۴ و افزایش ۰.۱۲ نمره‌ای نسبت به بهار سال جاری و ۰.۶۳ نمره‌ای نسبت به تابستان سال گذشته، با ۳ پله صعود نسبت به فصل بهار در رتبه بیست‌وچهارم استان‌های کشور قرار گرفت.

به گزارش اعتمادساز، بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در تابستان سال جاری، عدد ۶.۱۱ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل بهار سال جاری با میانگین ۶.۰۵ نامساعدتر است.

بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب‌وکار ایران در تابستان ۱۴۰۲، عدد ۶.۲۸ (عدد ۱۰ بدترین ارزیابی است) به دست آمده که بدتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل بهار سال جاری با میانگین ۶.۱۶ است.

طبق این گزارش، خراسان رضوی علی‌رغم کسب نمره شاخص ۶.۲۴ و افزایش ۰.۱۲ نمره‌ای نسبت به بهار سال جاری و ۰.۶۳ نمره‌ای نسبت به تابستان سال گذشته (مثبت بودن درصد تغییرات به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به فصل گذشته است)، با ۳ پله صعود نسبت به فصل بهار در رتبه بیست‌وچهارم استان‌های کشور قرار گرفت. این نمره، پایین‌ترین نمره استان طی ۲۸ دوره گذشته این طرح از پاییز ۹۵ محسوب می‌شود.

۳۱۳ فعال اقتصادی خراسان رضوی که در این طرح شرکت کرده‌اند، غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها و تولید و عرضه نسبتا آزاد کالاهای غیراستاندارد و تقلبی در بازار را نامناسب‌ترین مؤلفه‌هایی دانسته‌اند که بر محیط کسب‌وکار استان تاثیر گذاشته است.

مؤلفه‌های مناسب در محیط کسب‌وکار استان در فصل تابستان سال جاری نیز بنا به ارزیابی فعالان اقتصادی استان، نحوه استقبال مشتریان از نوآوری، ابتکار در ارائه خدمات و محصول و سطح دسترسی به حامل‌های انرژی بوده است.

پیش از اجرای این طرح توسط اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از تابستان سال ۱۳۸۹ طی ۲۶ دوره متوالی و با همکاری تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور نسبت به پایش محیط کسب‌وکار اقدام می‌کرده است. بعدها انجام این پایش به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سپرده شد و از مسیر اتاق‌های استانی، در هر فصل دنبال شد.

این پژوهش با رویکرد تلفیق داده‌های پیمایشی با داده‌های آماری و براساس نظریه عمومی کارآفرینی شین برنامه‌ریزی شده و به صورت فصلی انجام می‌شود. داده‌های این پیمایش، حاصل از ادراک‌سنجی از وضعیت مؤلفه‌های محیط کسب وکار کشور بوده و منبع آن فعالان اقتصادی هستند. آمارگیری تلفنی با کمک سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون و با استفاده از روش تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انجام می‌گیرد و داده‌های دیگر نیز از منابع آماری رسمی کشور تهیه و مورد بهره‌برداری قرارگرفته‌اند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید