راندمان تولید انار در خراسان رضوی مطلوب نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، گفت: در این استان راندمان تولید انار بین ۱۵ تا ۲۰ تن در هکتار است که با توجه به هزینه‌های بالای تولید، راندمان مطلوبی نیست و باعث ضرر کشاورزان است.

به گزارش اعتمادساز، غلامرضا قنبری اظهار داشت: راندمان پایین تولید در این شهرستان دو دلیل عمده دارد، اول آفت‌هایی که درختان انار با آن روبه‌رو شده‌اند و دوم تنش‌های آب و هوایی و به‌ویژه سرمازدگی است.

وی با اشاره به اتخاذ تدابیر ویژه‌ای همچون نصب سایه‌بان برای جلوگیری از تنش‌های آب و هوایی همچون گرما و سرما و بارش‌ها در سطح استان، گفت: درصدد هستیم به باغداران گونه‌های اصلاح شده و مقاوم را معرفی کنیم تا جایگزین درختان فعلی شود و شاهد وقوع خسارت کمتری در سطح باغات انار و بالارفتن راندمان تولید باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بحث فرآوری محصولات انار در شهرستان را پیگیری خواهیم کرد، افزود: متاسفانه تاکنون برای انار کار ویژه‌ای انجام نشده و حتی انتقال انار به میادین مشهد و تهران به دلیل آفت‌هایی که دارد، امکان‌پذیر نیست.

قنبری تصریح کرد: تعاونی انارکاران بجستان باید درخواست راه‌اندازی کارخانه فرآوری را داشته باشد تا ما بتوانیم در مرکز استان اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه برای حذف دلال‌ها و واسطه‌ها نیز باید تعاونی انارکاران تقویت شود، گفت: باراندازهایی در سطح استان پیش‌بینی شده  که یکی از آنها در بجستان خواهد بود. این باراندازها می‌توانند محصولات را در فصل خود خریداری کرده و در همان مراکز بسته‌بندی و بدون واسطه به بازارهای هدف ارسال کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی  خراسان رضوی گفت: درحال حاضر کشاورز در چشم‌انداز تولید آینده، تصویر روشن و شفافی از بازار مصرف ندارد. از سویی قدرت خرید مردم کم شده و قیمت محصولات بالاست و این باعث کاهش بازار فروش است.

قنبری با اشاره به آب مورد نیاز برای آبیاری باغات و مزارع کشاورزی بجستان هم یادآور شد: تعداد 90 قنات در این شهرستان نیازمند لایروبی و مرمت است که امیدواریم تا سال آینده دست‌کم نیمی از آنها را مرمت کنیم و میزان آبدهی آنها را افزایش دهیم.

به گفته وی 6 میلیارد و 800 میلیون تومان برای مرمت و لایروبی استخر قنات ثلاثه در نظر گرفته شده است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید