رئیس پلیس راهور مشهد: سرعت‌ها در بولوار وکیل‌آباد بالاست

رئیس پلیس راهور مشهد از اجرای طرح برخورد با خودروهای حادثه‌ساز و همچنین توقف نامتعارف خودروها خبر داد.

به گزارش اعتمادساز، سرهنگ عباس عابدینی، در خصوص برخورد با خودروهای حادثه‌ساز و توقف نامتعارف خودروها اظهار کرد: طرح برخورد با خودروهای حادثه‌ساز هر شب در مشهد در حال اجراست. شب گذشته ۴۴ خودرو به دلیل تخلف شامل حرکت‌های مخاطره‌آمیز و حادثه‌ساز در پارکینگ متوقف شدند. این کار صدها تیم نیاز دارد اما تیم‌های نامحسوس پلیس به صورت سربازان گمنام فراتر از توان خود فعالیت می‌کنند.

برخورد با چند هزار خودرو به دلیل توقف نامتعارف

وی در خصوص برخورد با توقف نامتعارف خودروها عنوان کرد: این طرح مربوط به توقف دوبله و سوبله در کنار خیابان‌ها بوده که از  ابتدای هفته آغاز شده است. یکی از مشکلات اصلی شهر مشهد توقف نامتعارف است. آمار تخلفات بسیار بالا بوده و از ابتدای طرح با چندین هزار خودرو برخورد داشتیم. بهتر است به جریمه‌های این تخلف اشاره نکنیم زیرا به قدری مبالغ پایین است که بازدارندگی ندارد. یکی از دلایل فراوانی این تخلف نیز همین بازدارنده نبودن جرایم است.

عابدینی بیان کرد: من بارها در شهر مشهد عنوان کردم که در حوزه رانندگی امر به معروف انجام شود. راننده ماهرتر خانواده با افتخار بیان کند تصادف نداشته و قانون را رعایت کرده است. من نمی‌دانم برخی جوانان امروزی گواهینامه خود را چگونه گرفتند؟ آیا من پلیس به آن‌ها گواهینامه دادم؟ کجا آموزش داده شده‌اند؟ کجای کار ما ایراد داشته که این رانندگان گواهینامه گرفتند؟ هم من پلیس و هم ۳۱ ارگان دیگر دخیل در امر ترافیک مقصر هستیم. مردم همه چیز را از پلیس مطالبه می‌کنند، در حالی که از این ۳۲ ارگان ۸ ارگان در ترافیک نقش اصلی را دارند.

رئیس پلیس راهور مشهد با اشاره به اینکه ما اخیرا به دلیل اتفاقاتی که در وکیل‌آباد و بزرگراه‌های مشهد رخ داده جلسه فوق‌العاده برگزار کردیم، تصریح کرد: استانداری، شهرداری، فرمانداری، صداوسیما و دادگستری در این جلسات حضور دارند. امیدواریم مسئولان به شدت پای کار بیایند و برای شهر قدمی بردارند. توان نیروی انسانی پلیس محدود و تنوع ماموریت‌ها و تصادفات زیاد است که در زمان معمولی نمی‌توان پاسخگوی تصادفات مردم بود و نمی‌توانیم به مدیریت ترافیک رسیدگی کنیم.

کمبود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی در پلیس راهور

وی افزود: ما همکاران خود را اذیت می‌کنیم و به حدی فوق‌العاده و اضافه بر سازمان آن‌ها را به کارگیری می‌کنیم که برای هیچ کارمند دولتی اینگونه نیست. من شرمنده خانواده پرسنل هستم‌؛ زیرا بیش از آنچه وظیفه دارند، کار می‌کنند. امکانات پلیس نیز در شهر نمایان است که چیزی نداریم. از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی با کمبود مواجه هستیم. تمام سازمان‌های متولی باید کمک کنند نه اینکه جلسه بگذارند ‌و دوباره توپ را در زمین پلیس بیندازند. طبق قانون ۱۵ درصد ترافیک شهر برعهده پلیس بوده و بقیه با سایر ارگان‌ها است.

بیشتر تصادفات فوتی اخیر ناشی از سرعت و عدم توانایی کنترل وسایل نقلیه بوده است

عابدینی با بیان اینکه بیشتر تصادفات فوتی اخیر مربوط به حرکت‌های نابهنجار ترافیکی و رانندگی‌های نامتعارف ناشی از سرعت و عدم توانایی کنترل وسایل نقلیه است، عنوان کرد: البته مسائل حاشیه‌ای نیز در آن دخیل است. ۱۱، ۱۲ و ۱۳ مرداد که سه فوتی داشتیم، روزهای تعطیل بود که همه در باغ‌ها حضور داشتند و در برگشت این اتفاقات را رقم می‌زدند. من به شدت نگران تغییر رفتار رانندگان هستم که این تغییر گسترش پیدا کند و فراگیر شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد در معابر مشهد امنیت نخواهیم داشت.

کسی در زمینه فرهنگ‌سازی ترافیک کار درستی انجام نمی‌دهد

رئیس پلیس راهور مشهد ادامه داد: امروز کسی در زمینه فرهنگ‌سازی ترافیک کار درستی انجام نمی‌دهد، گاهی اقداماتی از طریق برخی ارگان‌ها انجام می‌شود اما اینگونه نیست که همه‌گیر باشد. صداوسیما باید بیشتر پای کار بیاید. اگر برای امنیت روانی و ترافیکی خود احترام قایل هستیم باید به دنبال افزودن تیزرهای آموزشی در شبکه‌ها باشیم. مسئولان نیز باید پای کار بیایند.

وی اضافه کرد: فردا نیز جلسه خواهیم داشت که طبق معمول توپ را در زمین پلیس خواهند انداخت و ارگانی که موظف است امکاناتی را در اختیار بگذارد دنبال این خواهد بود که پلیس این امکانات را تهیه کند اما پلیس این کار را نمی‌کند؛ زیرا جزو وظایف پلیس نیست.

عابدینی گفت: من یک سال و نیم است در شهر داد می‌زنم که بزرگراه‌های شهر نیازمندی‌هایی دارد. در ماه‌های اولی که آمدم پلیس بزرگراه را راه‌اندازی کردم و امروز پلیس بزرگراه عملکرد مثبتی داشته اما آیا شهرداری، استانداری و شورای شهر در قبال تعهدات خود کاری انجام داده است؟

رئیس پلیس راهور مشهد خاطرنشان کرد: وقتی شهر با کمبود نیروی انسانی پلیس مواجه است که دلیل منطقی دارد و سازمان ما استخدامی ندارد، باید به سمت هوشمندسازی برویم اما امروز هوشمندسازی مشهد با این جمعیت، جغرافیا، معابر و کیلومتر همخوانی ندارد. در زمینه هوشمندسازی در آمار یک چیز و در واقعیت چیز دیگری نشان داده می‌شود. این موارد درد شهر مشهد است.

سرعت‌ها در وکیل‌آباد بالا است

وی با اشاره به اینکه سرعت‌ها در وکیل‌آباد بالا است، بنابراین چهار تیم تصادفات از یک شب تا ۶ صبح که تخلفات بیشتر است را در این منطقه مستقر کردیم، تصریح کرد: در نتیجه بار این کار بر دوش دیگر تیم‌های تصادف افزوده می‌شود. هر روز چند ده ماموریت خاص فراتر از وظیفه قانونی ابلاغ می‌شود که باید پوشش دهیم و هیچ کس هم نمی‌گوید شما نیرو کم دارید، بلکه می‌گویند یک کاری بکنید. با این اضافه کارها شاید نارضایتی در دیر رسیدن سر تصادفات وجود داشته باشد.

عابدینی بیان کرد: هزار بار درخواست تجهیز پلیس بزرگراه به محل‌های استقرار در معابر بزرگراهی و تجهیز بزرگراه‌ها به محل استقرار خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس کردم و درخواست جرثقیل برای خودروهای معیوب، فرسوده و دارای نقص فنی در معابر نیز داشتم اما یک بار یک نفر پیگیری نکرد. من یک سال‌ونیم قبل وقتی برای تجهیز بزرگراه‌ها درخواست می‌کردم افرادی بودند که می‌خندیدند و می‌گفتند این شدنی نیست. خوشبختانه این افراد از سیستم مدیریتی مشهد حذف شدند و دیدگاه افراد دیگری که آمدند با من همسو است و اذعان دارند این نیاز شهر است.

رئیس پلیس راهور مشهد افزود: ۹۰ درصد خواسته‌هایی که ما مطرح می‌کنیم ربطی به پلیس ندارد و ۱۰۰ درصد این خواسته‌ها برای شهر مشهد است. دنبال این نیستیم برای خودمان تجهیزات بگیریم، بلکه دنبال این هستیم برای شهر قدمی برداریم. باید دیدگاه برخی افراد در برخی سازمان‌ها و نهادها اصلاح، برخی ذهن‌ها از داشته‌های قدیمی پاکسازی و به روز شوند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید