رئیس نمایندگی وزارت خارجه در خراسان رضوی: منطقه آزاد تجاری دوغارون ایران به محل بازتولید کالا برای افغانستان تبدیل شود

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در خراسان رضوی با اشاره به ابلاغ قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون گفت: افغانستان بازار مناسبی برای تولیدکنندکان و سرمایه گذاران ایرانی بوده و شایسته است این منطقه تجاری تبدیل به محل تکمیل و بازتولید کالاهای نیمه ساخته برای صادرات به افغانستان شود.

به گزارش اعتمادساز، احمد معصومی فر افزود: منطقه آزاد تجاری دوغارون خراسان رضوی می تواند به محل سرمایه گذاری مشترک تولیدکنندگان و تجار ایرانی و افغانستانی و فعالیت بنگاه های اقتصادی مشترک تبدیل شود.

وی گفت: حتی این امکان فراهم است تا محصولات و کالاهای تولید افغانستان در بخش هایی مختلف در این منطقه آزاد فرآوری شده و به بازارهای ایران وارد شود.

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در خراسان رضوی اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه مخازن بزرگ برای صادرات سوخت در منطقه ساخته شده، همچنان قاچاق سوخت در منطقه دوغارون به شکل های مختلف در حال انجام است.

معصومی فر ادامه داد: در صورت راه اندازی منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون با ارائه راهکارهایی می توان از قاچاق سوخت در منطقه نیز جلوگیری کرد.

وی، منطقه آزاد اقتصادی دوغارون را ظرفیتی فوق العاده برای استان توصیف کرد و گفت: البته برای استفاده از این ظرفیت نیاز زیادی به تامین زیرساختها در منطقه داریم و از طرفی برای تقویت مراودات تجاری در منطقه نیازمند نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی هستیم.

قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون در جلسه علنی ۲۷ شهریور ماه مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و ۱۵ مهرماه امسال (دو روز قبل) رییس جمهور این قانون را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۱رای موافق، ۵۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی دوغارون موافقت کردند، مطابق یکی از مواد این قانون به‌ دولت‌ اجازه‌ داده‌ می‌شود در استان‌ خراسان‌ رضوی در محدوده‌ خارج‌ از نقاط‌ جمعیتی‌ به‌ شرح‌ نقشه‌ مصوب، منطقه‌ آزاد تجاری- صنعتی‌ دوغارون‌ را ایجاد کند.

بیشترین حجم کار این منطقه ویژه اقتصادی، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید