رئیس جهادکشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد؛ رشد ۴۰ درصدی کشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در برنامه دولت توسعه الگوی کشت در اولویت است و در خراسان رضوی به رشد بیش از ۶۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی دست پیدا کردیم.

به گزارش اعتمادساز، غلامرضا قنبری بعدازظهر یکشنبه در نشست خبری در محل جهاد کشاورزی خراسان رضوی به افتتاح پروژه‌های دهه‌فجر اشاره و اظهار کرد: هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی، ۵۳۱ پروژه با هدف اشتغال‌زایی مستقیم برای ۹۹۲ نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم برای ۸۵۹ نفر افتتاح می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: امروز نه تنها در تأمین امنیت غذایی جامعه تأثیرگذار هستیم بلکه در برخی محصولات تأثیر منطقه‌ای داشتیم و این حاکی از این است که ظرفیت‌های بالایی در بخش کشاورزی وجود دارد

وی افزود: در شرق کشور، سیستان و بلوچستان با ۸۷۶ پروژه رتبه اول و خراسان رضوی با ۵۳۱ پروژه رتبه دوم را در افتتاح پروژه‌ها در بخش کشاورزی دارد.

قنبری با اشاره به اینکه در توسعه گیاهان گلخانه‌ای افزایش قابل توجهی در کشت محصول داشتیم، بیان کرد: در برنامه دولت توسعه الگوی کشت در اولویت است در و به رشد بیش از ۶۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی دست پیدا کردیم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در توزیع نهال‌های اصلاح شده اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ افزود: بیش از ۱۹ هزار هکتار تاکنون اصلاح و نوسازی باغات و جوان‌سازی باغات را در استان داشته‌ایم.

وی گفت: در تجهیز و نوسازی ناوگان بخش کشاورزی ۳۷۰۰ دستگاه اقدام به نوسازی و خرید ماشین آلات در استان شد که از ۲.۶ به ۲.۱۳ ضریب مکانیزاسیون در استان افزایش بافت.

قنبری گفت: بالغ بر ۱۲ هزار هکتار توسعه آبیاری میکرو و تحت فشار داشتیم که رشد ۱۲۰ درصدی در این دو سال در استان صورت گرفت.

در حوزه آبزیان به ۱۲ هزار تن تولید رسیدیم

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حوزه آبزیان بالغ بر ۱۲ هزار تن تولید داشتیم، افزود: از گذشته در تأمین خوراک آبزیان مشکل داشتیم که با افتتاح دو کارخانه تولید خوراک آبزی مرتفع شد.

وی به رشد ۲۰ درصدی تولید آبزیان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته در خصوص تسهیلات به کشاورزی رتبه سوم را داشتیم و احداث اولین کارخانه خاویار را در کاشمر ایجاد کردیم.

قنبری تصریح کرد: ایجاد زنجیره‌های تولید در بحث حل مشکل تأمین نهاده دستور کار قرار گرفت. در تولید گوشت قرمز رتبه اول داریم و تولید بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ هزار تن تولیدات استان است که به که به نسبت ۱۵ تا ۲۰ هزار تن صادرات به استان‌های اطراف داریم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هویت گذاری ۹ میلیون رأس دام سبک و سنگین در خراسان رضوی در این دو سال اتفاق افتاده است، افزود: در تأمین نهاده‌ها یک مشکلی که وجود داشت وابستگی وارداتی تأمین نهاده بوده است که ارز یارانه‌ای برای تأمین نهاده با نرخ مناسبی در بین دامداران توزیع می‌شود.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید