ذخایر خونی خراسان رضوی به بالای ۸ روز رسید

اهدا خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت:خراسان رضوی پس از تهران جایگاه دوم بیشترین مصرف خون و فرآورده های خونی را در کشور دارد، به همین دلیل برای مجهز شدن به دستگاههای پیشرفته در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش اعتمادساز، مصطفی جمالی در مراسم تحویل دستگاه اتوماتیک «تعیین گروه خون اورتو ویژن» و دستگاه غربالگری ویروسی به روش «الکتروکمی لومینسانس» به اداره کل انتقال خون خراسان رضوی اظهارداشت:یک سری آنتی بادی در خون افراد وجود دارد که این آنتی بادی‌ها باید طبق استانداردهای انتقال خون شناسایی می‌شدند و امروز شاهد تحقق این آرزوی 15 ساله هستیم، بدین ترتیب می‌توان آنتی بادی‌های ناخواسته را در خون‌های اهدایی شناسایی کرد.

وی بیان کرد: از طریق این دستگاه می‌توان «فنوتیپ» یا اندازه گیری ده‌ها نوع گروه خونی فرعی که به طور عادی قابل اندازه گیری نیستند را به روش اتوماسیون سنجش و شناسایی کرد و سلامت خون فرآورده را که بدن گیرنده آن را پس نزند و بتواند اثر درمانی خود را ایفا کند را بررسی کرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور افزود: آخرین مدل دستگاه غربالگری ویروسی به روش الکتروکمی لومینسانس که تولید کشور آلمان و پیشرفته‌ترین دستگاه و دارای سرعت و دقت بسیار بالا است، امروز در مرکز اهدای خون امام رضا(ع) مشهد راه اندازی شد.

وی تصریح کرد:خراسان رضوی پس از تهران جایگاه دوم بیشترین مصرف خون و فرآورده های خونی را در کشور دارد، به همین دلیل برای مجهز شدن به دستگاههای پیشرفته در اولویت قرار گرفته است.

جمالی بیان کرد:در راستای عدالت محوری و دسترسی آسان خدمات اهدای خون برای عموم مردم پس از استان خراسان رضوی سایر استان های کشور نیز به دستگاه های فوق در حوزه انتقال خون مجهز خواهند شد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت: خراسان رضوی به لحاظ توسعه و افزایش مراکز اهدای خون ارتقای بسیار خوبی داشته است، در این راستا مراکز فرآوری خون در شهرستان‌های تربت جام و کاشمر نیز بزودی راه‌اندازی می‌شود.

وی تاکید کرد: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی به لحاظ آمار ذخایر خونی نسبت به گذشته افزایش یافته و هم اکنون ذخایر خونی در کشور و در این استان بالای هشت روز است، در حالیکه در گذشته میزان ذخایر خونی این استان در حدود سه تا چهار روز بوده است که با همت همکاران ارتقای خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

جمالی با اشاره به اعتبارات و مشکلات اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: امید است با حمایت رییس سازمان برنامه و بودجه استان این مشکلات به زودی رفع شود.

اداره‌ کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون 64 بیمارستان این استان را بر عهده دارد. هم‌اکنون 14 پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد 6 پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و 2 مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان 6 میلیون و 800 هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید