در گفت‌وگو با منتقد سینما مطرح شد سینمای خانگی در دام اشرافی‌گری

این روزها پخش سریال‌هایی که به صورت هفتگی از شبکه سینما خانگی منتشر می‌شود مخاطبان بسیار زیادی پیدا کرده است و البته در این میان سریال «دل» و «مانکن» با گذشت چند قسمت از آن، بیشتر از سایر سریال‌ها بر سر زبان تماشاچیان سینمای خانگی قرار دارند. به طوری که طبق گزارش خبرگزاری برنا، سریال «دل» به کارگردانی منوچهر هادی با 13 میلیون و 440 دقیقه، سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری با 6 میلیون و 20 هزار دقیقه و سریال «مانکن» نیز به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده با 5 میلیون و 870 هزار دقیقه، رتبه اول تا سوم تماشا در 72 ساعت ابتدایی انتشار قسمت اول سریال را به خود اختصاص دادند.
در همین باره سعید صادقی بازیگر سینما، تئاتر و همچنین منتقد سینما در خصوص سریال‌های در حال پخش از سینمای خانگی معتقد است: متاسفانه یکی از دلایلی که باعث شده سریال‌های سینما خانگی بین مردم رواج پیدا کند، تاثیرپذیری آن‌ها از فیلم‌های ترکی شبکه ماهواره‌ای جم است به طوری که در اغلب قسمت‌های مختلف این سریال‌ها می‌توان وجوه مشترکی با سریال‌های ترکی پیدا کرد.
وی با اشاره به سریال «دل» و «مانکن» ادامه داد: در این سریال‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مطرح بوده بحث اشرافی‌گری است که به خوبی و با الهام از شبکه جم در محتوای داستان نمایان است. در واقع می‌توان این‌گونه برداشت کرد که ثروت و اشرافی‌گری بر موضوع داستان مسلط است. به طور مثال در سریال خانگی «دل» فضای فیلم از همان ابتدا با عروسی لاکچری آغاز می‌شود و در ادامۀ ماجرا مخاطب را درگیر ماشین‌های گران‌قیمت و خانه‌های باشکوه می‌کند. در صورتی که با توجه به شرایط کنونی جامعه ما هیچ کدام از مواردی که در داستان سریال وجود دارد برگرفته شده از حقیقت نیست.
صادقی همچنین با اشاره به این‌که باید آسیب‌های اجتماعی را در سریال‌ها به مخاطبان نشان داد، افزود: منکر این نمی‌شوم که باید در این مسائل ورود کرد اما نه با تاثیرپذیری از شبکه جم و نباید سلیقه مخاطب را برای مسائل ناجور پرورش دهیم بلکه باید برخی مشکلات را به گونه‌ای دیگر برای تماشاچی مطرح کنیم.
وی با بیان این‌که بازی در این سریال‌ها بسیار دچار مشکل بوده است، بیان کرد: در سریال دل و مانکن بازیگران بسیار خوبی به ایفای نقش می‌پردازند که هر کدام بسیار فوق العاده هستند و سابقه درخشانی در عرصۀ سینما داشته‌اند اما باید از آن‌ها پرسید که چرا به بازی در سریال‌های ویترینی تن داده‌اند؟
این منتقد سینما افزود: باید در این موضوع تأمل کرد که هزینه‌های بسیار زیادی برای ساخت فیلم‌های نمایش خانگی می‌شود و مردم نیز با خرید این فیلم‌ها سرمایه را بر می‌گردانند اما باید بر موضوع و محتوا با توجه به شرایط واقعی جامعه بسیار توجه شود. البته باز جای شکرش باقی است که با وجود این سریال‌ها مردم سینمای خانگی کشور خودمان را دنبال می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید